Trixy

Geheugen vraagje

Thu Jan 03, 2019 4:44 pm

Hallo,
Ik ben een nieuwe Raspberry gebruiker,
Ik heb er kodi op geinstalleerd.
Ik kocht een geheugenkaartje van 32gB keek via pc en zag dat het fat32 geformateerd was.
Nu kijk ik even, nadat kodi erop staat en goed werkt naar de inhoud van het kaartje via pc.
Daar zie ik dat het kaartje maar ong. 1.6gB groot is en maar enkele 100 Mb vrij is.
Hoe kan dat ?

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: Geheugen vraagje

Thu Jan 03, 2019 5:46 pm

Dat is normaal!

Je SD-kaart is ge-herpartioneerd en de meeste opslagruimte wordt nu gebruikt voor partities met een Linux filesysteem.
Windows werkt volgens het principe "wat wij niet bedacht hebben bestaat niet", en negeert deze partities.
Je kunt er van op aan dat Raspbian alle ruimte op je kaart goed gebruikt.

Het overblijvende FAT32 deel wordt alleen gebruikt om van te booten. Omdat FAT32 zo simplel is, kan de PI met maar een klein stukje code van de FAT32 booten.
Dat kleine stukje code is het enige permanente programma, dat zit ingebakken in de PI, het kan ook van een USB stick booten, maar verder kan het niks.

Trixy

Thu Jan 03, 2019 6:40 pm

Dank je wel !
Ik heb weer bijgeleerd.

Trixy

Fri Jan 04, 2019 7:39 am

Als ik nog iets mag vragen, ik zie dat er soms een koelventilatortje wordt geplaatst.
Vinden jullie dat nodig. Ik heb wel koelvinnen gekleefd op de chips.
Mocht ik toch zo’n klein ventilatortje plaatsen, welke case zou er dan best gebruikt worden ?

Dank
Rik

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Fri Jan 04, 2019 4:06 pm

Nodig, is een FAN niet, (en een koelplaat eigenlijk ook niet) maar het kan helpen om het laatste beetje performance er uit te persen, in warmere landen dan nederland.

Ik ken geen kastje speciaal voor de montage van een fan, ik ken wel een metalen kastje van FLIRC dat als koelvin dient, waardoor je helemaal geen fan meer nodig hebt.

hvdkooij

Fri Jan 04, 2019 4:11 pm

Ehh. Met dit weer zie ik er geen noodzaak toe.

Return to “Nederlands”