Clothilda

wifi niet in te stellen

Wed Aug 01, 2018 11:23 am

Ik gebruik Raspbian-stretch, 2018-06-27,kernel 4.14, op een Raspbianberry 3B. Wifi is niet in te stellen. De vaste aansluiting werkt wel(RJ45).
Wie kan mij helpen of de weg wijzen??? Met groet en dank, Kees van Schagen.

zonstraal

Re: wifi niet in te stellen

Wed Aug 01, 2018 1:55 pm

Welke handleiding gebruik je en wat/wanneer gaat het fout?

Zie ook https://raspberrytips.nl/wifi-verbinding-instellen/

DirkS

Wed Aug 01, 2018 1:57 pm

Clothilda wrote:
Wed Aug 01, 2018 11:23 am
Wifi is niet in te stellen.
Leg uit AUB...
Wat bedoel je hiermee? Wat heb je geprobeert en wat gebeurt er (niet)?

Clothilda

Wed Aug 01, 2018 4:37 pm

- Raspberry Pi 3 model B V 1.2 , Raspberry Pi 2016
- Image 2018-06-27, raspbian-stretch
- SD-kaart 16 Gb geformatteerd met SD Card Formatter
- Image geschreven met Win32 Disk Imager 1.0
- geplaatst in de Raspberry Pi 3 model B V 1.2 , Raspberry Pi 2016
- met: https://raspberrytips.nl/wifi-verbinding-instellen/ , controle
- sudo iwlist wlan0 scan, niets gevonden geen ESSID
- wpa_supplicant.conf ingesteld op mijn SSID en PSK en NL
- de file wordt niet geaccepteerd, toegang geweigerd in /boot
- voor de Sunfounder Smart Video Car Kit for Raspberry Pi moest ik ook een lege file maken: ssh , wordt ook niet geaccepteerd in /boot
- beide files heb ik gemaakt met windows 10, Notepad++ en met de text-editor van raspbian-stretch, bij beide pogingen het antwoord: toegang geweigerd.

Volgens mij is er iets met toegangsrechten en de "wlan0-module" zal ik maar zeggen.
Ik kan met Putty wel in de Raspberry, maar wel beperkt, geen files editen en zo....
Met Hoop en Groet, Kees van Schagen.

DirkS

Wed Aug 01, 2018 5:26 pm

Clothilda wrote:
Wed Aug 01, 2018 4:37 pm
Ik vraag me af of je hier 2 dingen door elkaar haalt...
De instructies op de site waar je naar linkt zeggen dat je het bestand direct edit in de eindlocatie *met* administrator rechten (sudo)
Maar 'toegang geweigerd in /boot' wijst er op dat je hebt geprobeerd wpa_supplicant naar '/boot' te kopieren zonder admin rechten.
Je doet het 1 of het ander, niet beide.
- voor de Sunfounder Smart Video Car Kit for Raspberry Pi moest ik ook een lege file maken: ssh , wordt ook niet geaccepteerd in /boot
zelfde als hierboven: voor het aanmaken van een bestand in /boot heb je admin rechten nodig.
Volgens mij is er iets met toegangsrechten en de "wlan0-module" zal ik maar zeggen.
Zoals al opgemerkt: ik denk dat je verschillende instructies vermengd en daardoor onverwachte foutmeldingen krijgt
Ik kan met Putty wel in de Raspberry, maar wel beperkt, geen files editen en zo....
Ik twijfel of dat correct is. Bestanden in /home/pi (en daaronder) kun je met de normale gebruikers rechten aanmaken / wijzigen.
Op andere plaatsen (b.v. in /etc/) heb je meer rechten nodig en heb je b.v. 'sudo' nodig.

Wat ik me afvraag: waarom heb je niet de GUI / Desktop applet gebruikt om het netwerk in te stellen?
Als je nog niet zoveel ervaring heb met linux dan is dat de eenvoudigste manier.

Als je het handmatig wlan wilt instellen dan zou ik 1 van deze methoden kiezen:
1 Op de Pi, in een terminal;

Code: Select all

sudo nano /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
en dan je wijzigingen aanbrengen
2 In windows; gebruik Notepad++
- maak een file wpa_supplicant.conf aan met je wifi instellingen.
- Plaats de SD card in je Windows computer.
- kopieer wpa_supplicant.conf naar de SD kaart
Dit zou geen foutmeldingen op mogen leveren!
Start de Pi met deze SD kaart.

Clothilda

Thu Aug 02, 2018 1:57 pm

Ik vermoedde al dat het iets met rechten te maken heeft. Ik ben goed op weg gezet. Windows 10 en Raspbian/Debian zijn verschillende "besturingssystemen" , ik zit vast aan Windows waar alles zo'n beetje voorgekauwd is. Ik snap wat je bedoeld, eerst ga ik meer lezen over de terminal en de commando's. Een directe vraag heb ik nog en dat is: "Code Select All". Moet ik dat eerst in de terminal aangegeven? Ik zal mijn vorderingen melden, maar ga eerst enkele dagen met mijn vrouw op vakantie. Bedankt dat ik op het spoor gezet ben en dat kost me nu wat tijd voor studie van het een en ander. Ik kom erop terug, nogmaals dank.
Kees van Schagen.

DirkS

Thu Aug 02, 2018 5:35 pm

Clothilda wrote:
Thu Aug 02, 2018 1:57 pm
Een directe vraag heb ik nog en dat is: "Code Select All". Moet ik dat eerst in de terminal aangegeven?
Nee, dat is een 'feature' van dit forum. Als je 'code' tags gebruiks, zoals hieronder

een voorbeeld
dan kun je alles in dat blok selecteren. Maakt kopieren en plakken eenvoudiger.

Clothilda

Tue Aug 07, 2018 3:49 pm

Clothilda wrote: ↑
Wed Aug 01, 2018 5:37 pm
Ik vraag me af of je hier 2 dingen door elkaar haalt...
De instructies op de site waar je naar linkt zeggen dat je het bestand direct edit in de eindlocatie *met* administrator rechten (sudo)
Maar 'toegang geweigerd in /boot' wijst er op dat je hebt geprobeerd wpa_supplicant naar '/boot' te kopieren zonder admin rechten.
Je doet het 1 of het ander, niet beide.

De file aanpassen, SSID,PSK, en country NL lukt, maar dan KOPIEREN naar /boot dan is de toegang geweigerd, geprobeerd met sudo, nano, cp in bestandsbeheer en de terminal. Volgens Sunfounder moet de aangepaste file naar /boot. De betreffende conf-file staat in /etc/wpa_supplicant, kopieren met sudo cp en de files gezet op een usb-stick,geplaatst in de pi kunnen niet gekopieerd worden, ook niet via sudo etcetera, overigens wordt de SD-kaart in Windows 10 2x aangegeven, als boot en als Sd-kaart /boot, bij verwijderen wordt gevraagd om deze te formateren.

zelfde als hierboven: voor het aanmaken van een bestand in /boot heb je admin rechten nodig.
Zoals al opgemerkt: ik denk dat je verschillende instructies vermengd en daardoor onverwachte foutmeldingen krijgt
Ik twijfel of dat correct is. Bestanden in /home/pi (en daaronder) kun je met de normale gebruikers rechten aanmaken / wijzigen.
Op andere plaatsen (b.v. in /etc/) heb je meer rechten nodig en heb je b.v. 'sudo' nodig.
Wat ik me afvraag: waarom heb je niet de GUI / Desktop applet gebruikt om het netwerk in te stellen?
Als je nog niet zoveel ervaring heb met linux dan is dat de eenvoudigste manier.

De GUI/Desktop is niet te gebruiken met de keuze tussen Interface en SSID, als de vaste aansluiting gebruik is er internet, eth0, maar de SSID is niet in te stellen, blijft grijs.

Als je het handmatig wlan wilt instellen dan zou ik 1 van deze methoden kiezen:
1 Op de Pi, in een terminal;
sudo nano /etc/wpa_supplicant/wpa_supplicant.conf
en dan je wijzigingen aanbrengen

Heb ik gedaan, wijzigingen geaccepteerd, maar de file is niet te kopieren naar /boot, ook niet met sudo, nano etcetera....

2 In windows; gebruik Notepad++
- maak een file wpa_supplicant.conf aan met je wifi instellingen.
- Plaats de SD card in je Windows computer.
- kopieer wpa_supplicant.conf naar de SD kaart
Dit zou geen foutmeldingen op mogen leveren!
Start de Pi met deze SD kaart.

Alles gedaan op met windows 10, beide files staan erop en worden gezien in windows 10, terug in de pi zijn ze niet meer te zien, weg.

8-8-2018: vet/schuin is antwoord

Clothilda
EditReport this postQuote
Thu Aug 02, 2018 2:57 pm

Ik vermoedde al dat het iets met rechten te maken heeft. Ik ben goed op weg gezet. Windows 10 en Raspbian/Debian zijn verschillende "besturingssystemen" , ik zit vast aan Windows waar alles zo'n beetje voorgekauwd is. Ik snap wat je bedoeld, eerst ga ik meer lezen over de terminal en de commando's. Een directe vraag heb ik nog en dat is: "Code Select All". Moet ik dat eerst in de terminal aangegeven? Ik zal mijn vorderingen melden, maar ga eerst enkele dagen met mijn vrouw op vakantie. Bedankt dat ik op het spoor gezet ben en dat kost me nu wat tijd voor studie van het een en ander. Ik kom erop terug, nogmaals dank.
Kees van Schagen.
DirkS
Report this postQuote
Thu Aug 02, 2018 6:35 pm

Thu Aug 02, 2018 2:57 pm
Een directe vraag heb ik nog en dat is: "Code Select All". Moet ik dat eerst in de terminal aangegeven?
Nee, dat is een 'feature' van dit forum. Als je 'code' tags gebruiks, zoals hieronder

een voorbeeld
dan kun je alles in dat blok selecteren. Maakt kopieren en plakken eenvoudiger.
Last edited by Clothilda on Wed Aug 08, 2018 9:48 am, edited 1 time in total.

DirkS

Tue Aug 07, 2018 5:02 pm

Clothilda wrote:
Tue Aug 07, 2018 3:49 pm
Ik weet niet wat je precies gedaan hebt (en hoe je het voor elkaar hebt gekrregen, maar ik kan echt geen verschil zien tussen je quotes en de nieuw toegevoegde tekst...
Je moet tekst die je quote omringen met begin / eind quote markeringen.
Dat kan bijvoorbeeld door tekst te selecteren en dan op de 'Quote' link / button the klikken.
Probeer ook de 'Preview' voordat je op 'Submit' klikt.

Brandon92

Tue Aug 07, 2018 9:07 pm

Hallo,

Had je een rasberry microSD gekocht waar het op was voorgeinstalleerd? Want ik had ook zo'n kaart en daar kreeg ik de wifi ook niet aan de gang. Ik las ergens dat het een bug was, maar weet niet of het klopt. Ik hoorde dat wanneer je de lan kabel gebruikt en vervolgens een update uitvoerd hoort het weer te werken.

Mijn oplossing was om een nieuwe microSD te gebruiken met een nieuwe image, of hem opnieuw te flashen. Hierdoor was het probleem met de wifi opgelost.

Clothilda

Wed Aug 08, 2018 10:03 am

Ik heb de antwoorden in een vorige tekst gemarkeerd, vet/schuin.
Verder heb ik een usb-wifi-dongle gekocht en geprobeerd in de Raspberry-Pi en dat werkt, erin gestoken en kon meteen interface en SSID instellen via GUI/DESKTOP.
Verder is mij opgevallen dat op het SD-kaartje 2 partities zijn, F /boot +/- 25 mb en G verwisselbare schijf ??? mb. Bij het verwijderen vraagt windows10 telkens deze schijf te formateren. Dat heb ik niet gedaan omdat ik bij eerdere pogingen dan alles kwijt was en opnieuw kon beginnen.
Ik ga het ook met een nieuw SD-kaartje proberen.
MVG. Kees van Schagen.

Brandon92

Wed Aug 08, 2018 10:31 am

De reden dat windows10 die andere partities niet kan lezen is, omdat die bestanden / indeling gemaakt zijn in een Linux omgeving. En w10 snapt die indeling niet. En als je dat formateerd dan ben je inderdaad die bestanden kwijt die bijvoorbeeld in je documenten staat.

En ik zal inderdaad even een nieuwe sd proberen, zodat je zeker weet dat het daar niet aan ligt.

Clothilda

Wed Aug 08, 2018 4:33 pm

Ik heb een nieuwe micro SD-kaart (16 Gb Sandisk) gekocht en voorbereid. Opnieuw de image gedownload, Raspbian-Stretch 2018-06-27 en deze met Win32DiskImager op het kaartje gezet. Daarna met Notepad++ als administrator de beide file gemaakt die ik nodig heb, ssh en wpa_supplicant.conf met mijn instelgegevens (NL,SSID,PSK). De beide files als administratorin de DIR. /boot geplaatst. Beide waren in Windows 10 te zien. Daarna het SD-kaartje veilig uitgeworpen en geplaatst in de Raspberry Pi. Opgestart, geen wifi, beide geplaatste files niet meer te zien, WEG. De wifi-dongle doet het ook niet meer, via GUI/DESKTOP niet in te stellen. De vaste aansluiting RJ45 werkt, maar wifi is niet in te stellen. Ik houd dezelfde problemen......
MVG, Kees van Schagen.

Brandon92

Wed Aug 08, 2018 6:35 pm

Ehm oke.
Als ik een nieuwe sd kaart maak. Dan doe ik hem als eerste in de pi. En dan sluit ik er ook een muis en toetsenbord op aan. En omdat het om een nieuwe installatie gaat, kan je verschillende zaken instellen; talen, wifi en daarna ook nog updates. Als dit allemaal gedaan is, dan haal ik de SD kaart er weer uit en verander ik zaken die nodig zijn. Misschien als je hem voor de eerste keer zaken op de sd kaart verandert, snapt die first time boot het misschien niet meer. Maar dit weet ik niet zeker.

Ik gebruik trouwens Etcher om die sd kaart goed te "programmeren".

Return to “Nederlands”