Rick6Star

Na plaatsen nieuw image op SD kaart de melding "sudo: unable to resolve host ell"

Sat May 12, 2018 12:41 pm

Ik heb vorig jaar een Raspberry Pi 3 met noobs op een SD kaart gekocht.
Na wat spelen met de software heb ik besloten het laatste nieuwe image op de SD kaart te zetten, zonder noobs.
Nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
De installatie was geheel standaard, vanaf de eerste boot krijg ik in het Terminal scherm bij het commando "sudo -shell" de melding:
"sudo: unable to resolve host ell"
Na zoeken op internet en ook hier op de site zag ik iedere keer dat het gaat om de naam in het bestand "hostname" en het bestand "hosts"

Ik heb op verschillende manieren geprobeerd om de Pi een andere naam te met: raspi-config
of via menu Preferences / Raspberry Pi Configuration

De naam van de Pi is nu test.
Er staat ook "test" in het bestand "hostname" en de regel "127.0.1.1 test" is aanwezig in het "hosts" bestand.
Volgens alle berichten die ik gelezen heb zou er achter deze melding "sudo: unable to resolve host" de naam van de host staan, maar dat is in dit geval is zo. Er staat "ell" achter.

Als ik de naam in de regel "127.0.1.1 test" in het "hosts" verander naar bv "127.0.1.1 test2" dan verander de melding in "sudo: unable to resolve host test" en dan staat er wel de hostnaam.

Wie kan mij helpen met dit probleem?
Waar komt die "ell" vandaan?

Ik kan met de Pi browsen op internet.
VNC via ip adres vanaf een PC werkt ook.
SSH via ip adres vanaf een PC PuTTy werkt ook.
Ping vanaf een PC op naam werk niet, maar op ip adres wel.
Een ping op eigen naam en ip adres werkt ook:
[email protected]:~ $ ping test -c 1
PING test (127.0.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from test (127.0.1.1): icmp_seq=1 ttl=64 time=0.124 ms

--- test ping statistics ---
1 packets transmitted, 1 received, 0% packet loss, time 0ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.124/0.124/0.124/0.000 ms
[email protected]:~ $ ping 192.168.178.50 -c 1
PING 192.168.178.50 (192.168.178.50) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 192.168.178.50: icmp_seq=1 ttl=64 time=0.133 ms

--- 192.168.178.50 ping statistics ---
1 packets transmitted, 1 received, 0% packet loss, time 0ms
rtt min/avg/max/mdev = 0.133/0.133/0.133/0.000 ms

Alvast dank voor jullie reacties.

Rick

fred44nl

Re: Na plaatsen nieuw image op SD kaart de melding "sudo: unable to resolve host ell"

Sat May 12, 2018 4:04 pm

wat wil je bereiken met het commando "sudo -shell" ??
via sudo heb je tijdelijk rechten van de root.
d.w.z. achter sudo behoort een commando te volgen, zoals bijv. "ls" of "rm"
opties van een commando beginnen doorgaans met een min-teken.
headless RPi 3B running from usbhdd.

Rick6Star

Re: Na plaatsen nieuw image op SD kaart de melding "sudo: unable to resolve host ell"

Sat May 12, 2018 4:18 pm

"sudo -shell" opent de prompt naar de root.
Dat vind ik plezieriger dan voor ieder commando dat root rechten nodig heeft "sudo" te plaatsen.
Dit werkte bij de vorige installatie zonder melding.
"sudo ls" en "sudo rm /root/Temp" geven de melding niet.
Vreemd, wat doet "-shell" nu anders dan bij de vorige installatie?

Rick

fred44nl

Sat May 12, 2018 4:41 pm

als je in Terminal van normale gebruiker naar root wil gaan, dan kun je dat doen met het commando "sudo su".
de vorige installatie was wellicht Jessie en nu heb je denkelijk Stretch.
en daar zijn inderdaad zo hier en daar verschillen.

Rick6Star

Sat May 12, 2018 6:44 pm

Dank voor je reactie. Ik zal voortaan "sudo su" gebruiken, maar ik vind het toch vreemd dat deze melding verschijnt bij "sudo -shell".
Ik ga wel verder zoeken waarom dit zo is, suggesties zijn welkom.

Rick

fred44nl

Sat May 12, 2018 6:47 pm

voor wat het waard is, ik krijg dezelfde melding bij "sudo -shell"
en als ik dan op internet zoek naar dat commando, dan krijg ik dezelfde melding.

JosAH

Sun May 13, 2018 7:57 am

Het commando 'sudo -shell' doet niet wat je denkt dat 't doet: de vlaggetjes '-shelll' specificeren de shell (-s) die het sudo command moet starten en de -h vlag gevold door 'n string 'ell' specificeren de naam van de host waar 't sudo commando moet draaien; de host 'ell' bestaat niet bij jou en dus protesteert 't sudo commando heel behulpzaam (ahem)

vriendelijke groet,

Jos
''

Rick6Star

Sun May 13, 2018 8:45 am

Jos,

Dank voor deze uitleg. Hier was ik niet opgekomen.
Het command "sudo -shell" is dus eigenlijk vol uit "sudo -s -h ell", waarbij "ell" de hostnaam is.
Dat is dus waarom het niet werkte zoals ik dacht dat het moest.

Voortaan dus "sudo su" of "sudo -s" of "sudo -i".

Rick

JosAH

Sun May 13, 2018 11:33 am

Je begrijpt 'm helemaal ... hoewel ik je stiekem gelijk geef (vroeger, toen alles beter was, had je onder Unix ook dat malle 'sudo' commando niet) maar op de manier waarop jij 't wilt gebruiken, worden wel alle files etc. die gecreeerd worden van 'root' en, nog gevaarlijker, je terminal is dan ook van 'root' ...

vriendelijke groet,

Jos

Rick6Star

Thu May 17, 2018 6:44 pm

Jos,

Ik snap wat je wil zeggen. Het is ook niet mijn bedoeling om er dagelijks werk mee uit te voeren. Daar heb je aan gebruikers rechten genoeg. Dit gebruik ik alleen voor installatie werkzaamheden waar ik anders voor ieder commando "sudo" moet zetten. En als ik er mee klaar ben dan is het "exist" terug naar gebruikers rechten.

Rick

JosAH

Sun May 20, 2018 8:53 am

Je begrjijpt 'm weer helemaal; Het voordeel van bijv 'sudo su' boven het 'sudo' voor 'n enkel commando plaatsen is niet zo groot als je slechts wat installatiewerk hoeft te doen. Dat hele 'sudo' gedoe is (naar mijn bescheideden mening) een tikkeltje overdreven: niemand kan bij mijn pi koemen en ik zit er alleeen achter te werrken ;-)

vriendelijke groet,

Jos

Return to “Nederlands”