sjaak.bremmers

beginnersvraag SSH

Thu Nov 05, 2020 1:05 pm

ik ben een beginner met Raspberry, ik wilde de raspberry benaderen via SSH (Putty) op mijn Windows PC. Ik heb SSH geactiveerd en wil nu via mijn PC de Raspberry benaderen. Ik ben er van overtuigd dat ik juiste userid en password gebruik. Ik krijg toch steeds Acces Denied, doe ik nog iets verkeerd in configuraties?

zonstraal

Re: beginnersvraag SSH

Fri Nov 06, 2020 7:01 am

TheoPA3DSS

Fri Nov 06, 2020 3:16 pm

Als je een image op de microSD zet, heb je daarna met de kladblok een bestand gemaakt die ssh heet en 0 groot is ? Dus geen ssh.txt maar alleen ssh.
Als je die in de Pi doet dan is ssh enabled en kun je er zo op met putty, zo doe ik het altijd teminste.

Aram29

Wed Jan 13, 2021 8:24 pm

Hier een vergelijkbaar probleem. Ik kan ssh wel activeren maar als ik dan met puty inlog kon ik altijd bij gebruiker "root" uit IPV gebruiker '"pi". Opnieuw installeren/andere sd kaart geeft geen zin. Denk dat er iets mis is met de firmware maar kan die niet vervangen... Na een update blijft het issue. Is er een andere manier om de Pi user te activeren in ssh? Kan wel alles als ik de Raspberry Pi4 op een scherm aansluit.
Last edited by Aram29 on Sun Jan 17, 2021 9:46 pm, edited 1 time in total.

zonstraal

Thu Jan 14, 2021 1:04 pm

Met welke gebruiker log je dan in op Putty?

Aram29

Sun Jan 17, 2021 1:22 am

zonstraal wrote:
Thu Jan 14, 2021 1:04 pm
Met welke gebruiker log je dan in op Putty?
Ik wil inloggen op gebruiker Pi, dit zou normaal ook de standaard gebruikersnaam moeten zijn bij het activeren van ssh. Maar bij mij boot deze dan standaard in de root gebruikersmodus en daar kan ik niet op inloggen want heb uiteraard geen root wachtwoord bij een verse installatie

zonstraal

Sun Jan 17, 2021 9:02 am

Beetje vreemd maar ook onduidelijk verhaar, gebruiker "root" bestaat toch helemaal niet.
Dan heb je het over gebruiker "i" en gebruiker "pi"
Maar bij mij boot deze dan standaard in de root gebruikersmodus en daar kan ik niet op inloggen want heb uiteraard geen root wachtwoord bij een verse installatie
Booten heeft toch niets met het inloggen te maken?
Misschien moet je eens uitleggen wat je precies wilt of een filmpje maken.

Aram29

Fri Jan 22, 2021 7:08 pm

Ik heb het als volgt kunnen oplossen. Er is iets mis met mijn hardware maar kan de Pi nu wel gebruiken onder het firmware root account. Dus als iemand ooit hetzelfde issue krijgt is onderstaande een oplossing om toch gebruik te kunnen maken van de shh functionaliteit:

sudo nano /etc/ssh/sshd_config
Find this line: PermitRootLogin without-password
Edit: PermitRootLogin yes
Close and save file
reboot or restart sshd service using: /etc/init.d/ssh restart
Set a root password if there isn't one already: sudo passwd root

DirkS

Fri Jan 22, 2021 7:24 pm

Aram29 wrote:
Fri Jan 22, 2021 7:08 pm
Ik heb het als volgt kunnen oplossen. Er is iets mis met mijn hardware maar kan de Pi nu wel gebruiken onder het firmware root account.
Het is bijzonder onwaarshijnlijk dat je als gevolg van een hardware probleem 'root' nodig hebt. (NB: understatement alert!)
Meer waarschijnlijk is dat je ergens een instelling verkeerd hebt staan

Overigens geen idee wat je bedoelt met 'firmware root account'.

Return to “Nederlands”