Belekz

Mapping toetsenbord

Tue Jan 31, 2017 8:53 pm

Hey,

Ik heb net Rasbian op model B geïnstalleerd. Maar bij een poging tot programmeren in python kwam ik erachter dat karakters als #,[,[,~,... (ctrl + alt functies) niet werken.

Als toetsenbord heb ik voor Belgisch zonder dode toetsen geprobeerd maar dit verhelpt het probleem niet. Ik post deze topic maar bij de Nederlands praat aangezien de meeste andere gebruikers waarschijnlijk gebruik maken van een qwerty.
Last edited by Belekz on Mon Feb 06, 2017 9:48 pm, edited 1 time in total.

oneleg

Re: Mapping toetsenbord

Sat Feb 04, 2017 2:01 pm

Toetsenbord keuze.
Country : Verenigde Staten
Variant : Engels ( VS, met euroteken op 5 )

Succes !!

Belekz

Mon Feb 06, 2017 9:46 pm

Je zult mij waarschijnlijk verkeerd begrepen hebben, maar ik ben op zoek naar een AZERTY toetsen bord waarbij ik met ctrl + alt + ^ een [ te pakken krijg. Vandaar dat ik deze post bij de Nederlandstalige toppics plaats, omdat belgen (door het frans) normaal gezien met AZERTY typen.

Het toetsenbord dat u mij suggereert is Amerikaans, en uiteraard QWERTY.

buja

Mon Feb 06, 2017 9:56 pm

Dus je hebt al een AZERTY toetsenbord (de hardware) en je bent op zoek naar de juiste instelling?

In Raspi-config kan je dat regelen, bij het kiezen van het juiste toetsenbord kan je meteen de toetsen uitproberen en testen of je de juiste instelling te pakken hebt. Er zijn nogal wat mogelijkheden voor Franse toetsenborden en een paar Belgische, dus het kan even duren voordat je de juiste te pakken hebt.
Maar als iemand meteen het juiste antwoord kan geven is dat nog beter natuurlijk.

Belekz

Sat Feb 11, 2017 2:55 pm

Uiteraard heb ik alle Belgische en Franse toetsenborden al uitgeprobeerd... Ook heb ik al het toetsenbord dat ik gebruik, geprobeerd op een andere pc, en daar krijg ik wel tekens zoals '#' te voorschijn.

oneleg

Mon Feb 13, 2017 1:22 pm

Het gaat mijn pet te boven.
Wat ik wel zag in CLI :
sudo nano /etc/default/keyboard
de zin : #Consult the keyboard(5) manual page.
Die kan je op onderstaande site vinden:
https://manpages.debian.org/jessie/keyb ... .5.en.html

Succes!!

Laurens-wuyts

Mon Feb 13, 2017 7:14 pm

Belekz wrote:Uiteraard heb ik alle Belgische en Franse toetsenborden al uitgeprobeerd... Ook heb ik al het toetsenbord dat ik gebruik, geprobeerd op een andere pc, en daar krijg ik wel tekens zoals '#' te voorschijn.
Je kan eens proberen met de 'Alt Gr' toets. Dit is de toets dat ik gebruik om deze karakters te typen. ;)
Dus: Alt Gr + ^ = [

Laurens

Belekz

Wed Feb 15, 2017 5:10 pm

Yes! Alt gr werkt! Achteraf bekeken dom dat ik dat zelf niet geprobeerd heb :lol:

Return to “Nederlands”