Tom114

Netwerk share met windows

Thu May 23, 2013 7:54 pm

Onlangs heb ik een Rpi gekocht met openelec 3.0.3 erop. Alleen wil ik graag met mijn laptop (windows) shares aanmaken, zodat ik daar alle mappen kan beheren. Ik krijg het maar niet voor elkaar :cry: !!
Heeft iemand advies voor mij, alvast bedankt.

Redostrike

Re: Netwerk share met windows

Fri May 24, 2013 7:46 pm

Openelec komt met samba in (vermoed ik) dus normaal zou je wel je shares op je computer moeten zien staan. Zitten beide zeker in het zelfde netwerk? Kijk ook zeker rechten na op je windows machine of die niet geblokeerd zijn. En misschien kan je ook eens proberen om je firewall op af te zetten (normaal is dat niet nodig maar je weet maar nooit).
Only heroes live forever!

Tom114

Fri May 24, 2013 9:09 pm

Bedankt voor je support Redostrike.
Samba staat idd aan en ik heb de werkgroep ingevoerd, maar helaas kan ik geen shares maken en of de Rpi zien?
De computer ziet hem wel als media apparaat, maar dat is volgens mij upnp protocol?

fransko

Sat May 25, 2013 9:17 am

http://wiki.nlreflector.nl/index.php?title=Installatie

mischien kun hier iets mee

groetjes Frans

Redostrike

Sat May 25, 2013 1:04 pm

Heb zelf openelec nog niet geprobeert maar denk idd dat de protocol upnp zal zijn. (Wat ik persoonlijk slechter vind dan SMB zelf). Het is vreemd dat je zelfs na het instellen in geen van beide richtingen een share kan zien. Ik vermoed dat je wel het ip van je Pi met openelec weet? Wat je kan proberen is via windows verkenner \\192.168.x.x (jou ip van je Pi hier zetten) en kijken of dat al iets doet. Kan goed zijn dat je dan wel je pi kan benaderen. De andere richting zal iets moeilijker zijn om het probleem te vinden.
Wat je ook altijd kan doen is op je pi naar de terminal gaan en je windows pc pingen "ping 192.168.x.x" hier dan je windows pc. Als dat ook lukt en je krijgt reactie (niet request timed out ofzoiets) dan weet je ook zeker dat ze elkaar zien in het netwerk. Het kan ook altijd aan je router liggen waar een beveiliging op zit (vaak is dit niet het probleem en standaard staan veel routers tegenwoordig goed voor een gebruik in windows).
Only heroes live forever!

benz

Tue May 28, 2013 10:25 am

Stap 7 tm 9 van deze kan wellicht helpen:
http://simonthepiman.com/how_to_setup_w ... server.php

Return to “Nederlands”