leseman

100% CPU in Raspbian

Fri Apr 26, 2013 7:28 am

Hoi allen,

Heb net voor het eerst mijn eerste RPi in elkaar gezet (type B). Ik heb er een 5V 0.7A lader aan gehangen, wireless usb toetsenbord, ethernet verbinding en hdmi aansluiting naar een 40" TV. Op mijn class 10 SD kaart heb ik Raspbian Wheezy geinstalleerd, de installatie hiervan ging prima.

Echter, zodra ik na het inloggen met het commando 'startx' naar de desktop-omgeving ga, merk ik dat bij elke handeling (webpagina laden/browser starten/settings aanpassen) de cpu load 100% is. Als een website is geladen, wordt dit weer minder. Ook het bewegen van de muis veroorzaakt een hoge cpu load (~ 20-30%). Ik zie dit in het grafiekje rechtsonderin, maar heb dit ook op juistheid gecontroleerd met top en htop.

Zo'n hoge cpu load lijkt me niet normaal toch? En mogelijk schadelijk voor de cpu. Kan ik hier iets tegen doen?

Groet,

leseman

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: 100% CPU in Raspbian

Fri Apr 26, 2013 10:45 am

Het is normaal, en niet schadelijk voor de CPU.

bianca

Sun Apr 28, 2013 6:44 am

Ik heb er een 5V 0.7A lader aan gehangen
Dit is wel echt het minimum wat je gebruikt van adapter.
De Raspberry PI gebruik namelijk zelf 750 mA, dus zou je iets extra ermee willen gaan doen is het toch wel aan te raden een zwaardere te nemen.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Sun Apr 28, 2013 1:42 pm

bianca wrote:
Ik heb er een 5V 0.7A lader aan gehangen
Dit is wel echt het minimum wat je gebruikt van adapter.
De Raspberry PI gebruik namelijk zelf 750 mA, dus zou je iets extra ermee willen gaan doen is het toch wel aan te raden een zwaardere te nemen.
ehmmmm. nee! 750mA is het budget voor de PI plus twee 100mA USB apparaten!
700mA is dus krap maar kan werken!
Wel is het natuurlijk altijd goed om wat reserves te houden!
Belangrijker is echter dat het output voltage van de voeding niet inzakt bij belasting! Bij een USB lader is dat verre van zeker! Sommigen zakken naar wel 4 volt, en dat kan zeker niet werken, daar sommige USB apparaten bij 4.75V al ophouden te werken.

leseman

Sun Apr 28, 2013 3:53 pm

Dank voor de antwoorden! Ik heb nu een 1A lader, en ga Raspbian op een usb flash drive installeren. Ik zal eens kijken of ik verbetering zie.

bianca

Mon Apr 29, 2013 4:54 am

Bedoel je de Raspberry Pi image op een usb stick laten opstarten i.p.v. een SD kaart?
Dit zal niet lukken , je zult altijd gebruik moeten gaan maken van een SD kaart.
Het schijnt , heb ik ergens gelezen, dat je enkele bestanden op de SD kaart moet plaatsen wil je pas van een usb stick kunnen laden.
Maar pin mij hierop niet vast want ik heb het niet getest :roll:

obcd

Mon Apr 29, 2013 7:13 am

precies, op de sd kaart staan er 2 partities. De eerste is een 70 Mb fat32 partitie die gemount wordt als /boot. De tweede is een ext4 partitie die gemount wordt als root.

Nu kun je wel die root partitie op usb plaatsen, maar die boot partitie moet op de sd kaart blijven.
Je zult in de /boot/cmdline.txt moeten opgeven dat het rootfs zich nu op de usb drive bevind. Verder zul je ook in /etc/fstab de mount point moeten aanpassen.

De Pi heeft een binaire blob nodig om op te starten en kan die enkel van de sd kaart halen.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Mon Apr 29, 2013 10:36 am

Dat alles is helemaal waar, maar als een anekdote, voor de Model A is het toch weer net ietsje anders. De Broadcom chip van de PI kan namelijk wel degelijk van een USB apparaat booten, alleen weet het niets van hubs, en bij de PI loopt de USB aansluiting over een in de PI opgenomen hub.

Theoretisch zou het mogelijk moeten zijn bij een Model A van een USB stick te booten, ik heb echter nog nergens gelezen dat iemand dat werkelijk gedaan heeft!

obcd

Mon Apr 29, 2013 11:29 am

Als je maar 1 usb poort hebt en je moet die gebruiken voor een usbstick, dan begrens je wel serieus de mogelijkheden van je Pi. Je kunt geen usb keyboard, mouse of netwerk module meer aansluiten.
Verder moeten de meeste SOC's weten vanaf waar ze booten. Hiervoor gebruiken ze soms enkele io lijnen, ofwel kunnen ze door middel van software geconfigureerd worden. Volgens jou zou de broadcom dus automatisch weten als hij van sd of van usb moet booten?
Meestal is een on board nand flash chip (zoals aanwezig bij de roku 2) ook een boot optie.
De andere opties kunnen gebruikt worden bij corruptie van die on board flash en voor het in circuit initialiseren ervan. Vandaar dat de keuze instelbaar gemaakt wordt.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Mon Apr 29, 2013 12:10 pm

obcd wrote:Als je maar 1 usb poort hebt en je moet die gebruiken voor een usbstick, dan begrens je wel serieus de mogelijkheden van je Pi. Je kunt geen usb keyboard, mouse of netwerk module meer aansluiten.
Dat zal dan ook wel de reden zijn waarom er erg weinig aandacht is voor deze mogelijkheid.
Overigens kun je een netwerk module ook via SPI aansluiten.
obcd wrote: Verder moeten de meeste SOC's weten vanaf waar ze booten. Hiervoor gebruiken ze soms enkele io lijnen, ofwel kunnen ze door middel van software geconfigureerd worden. Volgens jou zou de broadcom dus automatisch weten als hij van sd of van usb moet booten?
Meestal is een on board nand flash chip (zoals aanwezig bij de roku 2) ook een boot optie.
De andere opties kunnen gebruikt worden bij corruptie van die on board flash en voor het in circuit initialiseren ervan. Vandaar dat de keuze instelbaar gemaakt wordt.
De SoC van de PI heeft zeer kleine en compact code (draaiend op de GPU) die probeert gewoon beide mogelijkheden. On board flash kent deze SoC niet, wel kan hij waarschijnlijk ook van een SPI EEPROM booten (want dat lijkt erg veel op een SD kaart interface in de meest elementaire modus).

obcd

Mon Apr 29, 2013 1:47 pm

Bij de roku2 boot hij anders wel vanaf een nand flash chip op de pcb van de mediaspeler.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Mon Apr 29, 2013 6:03 pm

Ja, maar uit kostenoverweging is dat bij de PI dus niet mogelijk. Niet alleen de flash chip kost extra geld, ook zou een heel ander, en veel duurdere PCB nodig zijn om de flash chip aan te sluiten. Bij de huidige PCB zijn enkele "gemene trucs" gebruikt om de kosten laag de houden, maar het betekend wel dat we aan de limiet zitten van het aantal sporen dat van de chip weg gerouteerd kan worden.

Gert van Loo

Thu May 02, 2013 10:07 pm

obcd wrote:Bij de roku2 boot hij anders wel vanaf een nand flash chip op de pcb van de mediaspeler.
Met boot van Flash kan je de Pi 'bricken'. Nu kan je altijd van een nieuwe SD-kaart booten.

obcd

Fri May 03, 2013 3:46 pm

Precies daarom kun je de meeste soc's boot device configureren.
Als de on board flash chip corrupt is kun je door middel van een io aangeven dat hij moet booten van sd of usb. Je kunt dan de on board flash contents terug in orde brengen en vervolgens terug booten van daar.
Ik begrijp ook wel dat de Pi duurder zou worden met een flash chip op het bord. Ik vond het alleen raar dat de soc zou booten van sd en usb, en niet over een optie zou beschikken om te booten vanaf een flash chip. Dat deze optie niet bruikbaar is bij de Pi is logisch. Je kunt niet booten vanaf iets wat er niet is. Een mogelijk alternatief zou een eMMC kunnen zijn. Dit is in principe een sd kaart in chip vorm. Ze wordt onder andere gebruikt in de wiiU.

Return to “Nederlands”