thisw

login problemen met rpi 4b 2gb

Wed Nov 18, 2020 2:53 pm

Dag iedereen,

ik heb een paar problemen met mn rpi.
om maar te beginnen ben ik mijn wachtwoord kwijt geraakt.
ik moest toen het wachtwoord resetten en dat heb ik geprobeerd volgens deze site: https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-wachtwoord-kwijt/
ik kwam niet verder dan stap 2 omdat mijn pi het volgende weergaf (zie attachments)
wat ik ook deed (op enter drukken,verbinden met het ethernet,mijn muis uitpluggen,het toetsebord veranderen van usb poort) niets hielp.
volgens de site zouden er wat meldingen moeten gaan scrollen,maar dit deed mijn rpi niet.
in plaats daarvan deed hij het het wel heel eventjes en vervolgens gaf hij een kernel panic aan.
een poosje later (minuutje of 10) kwam ik een mogelijk wachtwoord tegen dat ik ergens had opgeslagen.
dus ik verwijderde het commando vann mijn cmdline.txt bestand,sloeg het op en stopte de sd kaart in mijn rpi.
ik startte hem op,maar toen ik wou inloggen en op enter klikte sprong het scherm op zwart en vervolgens weer aan.
er was niet gectroleerd of mijn wachtwoord goed was of niet en niet ingelogd.vervolgens probeerde ik het opnieuw maar hetzefde gebeurde weer.

weet iemand hoe ik dit op moet lossen?
met vriendelijke groeten,

Thisw

zonstraal

Re: login problemen met rpi 4b 2gb

Wed Nov 18, 2020 3:31 pm

Misschien beter je programma opnieuw installeren en nu je ww goed opslaan.

Welk programma gebruikte je om die config.txt aan te passen?

thisw

Wed Nov 18, 2020 4:20 pm

nee ik pas cofig.txt niet aan ik heb cmdline.txt aangepast door achter rootwait init=/bin/sh te typen en daarvoor gebruikte ik kladblok
ik heb verder niks aan config.txt gedaan
Last edited by thisw on Wed Nov 18, 2020 4:22 pm, edited 1 time in total.

zonstraal

Wed Nov 18, 2020 4:22 pm

De vraag was met welk programma je de aanpassingen doet.

thisw

Wed Nov 18, 2020 9:06 pm

de aanpassingen doe ik met met kladblok of in welke applicatie het bestandje geopend word, ik had me vorige bericht ook even bewerkt

zonstraal

Wed Nov 18, 2020 9:13 pm

Over het algemeen doe je aanpassingen beter met notepad++ of Geany op Linux
https://notepad-plus-plus.org/downloads/

notepad (kladblok) staat er om bekend dat het teveel veranderingen in de tekst maakt, misschien is dat bij jouw ook het geval.
Probeer het eens met de (hopelijk) gemaakte backup van het bestand.

thisw

Sat Nov 21, 2020 8:44 am

oke ik heb inmimddels het volgende gedaan:

een goed back-up terug geplaatst en proberen op te starten met als resultaat het rainbow screen
vervolgens in de backup het bestand cmdline.txt bewerkt met notepad ++ en opnieuw opgestart ook dit gaf rainbow screen

wat betekent dit?
moet ik helemaal opnieuw beginnen met opbouwen van mn rpi?

zonstraal

Sat Nov 21, 2020 8:54 am

Even opnieuw beginnen lijkt mij inderdaad het handigst.

thisw

Mon Nov 23, 2020 8:02 pm

ben vrijdag/zaterdag thuis opnieuw begonnen en heb op mn school wat ermee gedaan (updaten en upgraden en bezig geweest met eerste commando van dit:https://projects.raspberrypi.org/en/pro ... -wordpress) en nu ik thuis iwl opstarten krijg ik rainbow screen terwijl de voeding goed is.ik heb even tussen de bestanden op de sd gekeken en zag geen kernel.img ofzo staan dus ben maar weer opnieu begonnen :roll:

thisw

Mon Nov 23, 2020 8:07 pm

conclusie:mn kernel bestandeen (en misschien nog meer) verdwijnen automatsich?
ligt dit aan mn sd kaart of de rpi zelf of wat?

zonstraal

Mon Nov 23, 2020 8:16 pm

Normaal verdwijnt er niets vanzelf maar staan er ook geen img bestanden op je kaartje naar mijn weten.
Welke methode gebruik je om je sd te maken en welke img?

thisw

Tue Nov 24, 2020 5:28 pm

bij mij de kernel bestanden volgens mij altijd img geweest maar ik heb gewoon rechtstreeks os van deze site geplukt en op Mn sd kaart gezet maar dan stel ik hem thuis zeg maar in en dan ga ik er op school mee aan de slag en als ik hem dan thuis weer wil opstarten dan is het standaard rainbow screen.ik heb ook de kernel bestanden verwijderd en er een kopie van teruggeplaatst met hetzelfde resultaat. Dit is nu iedere keer zo.ik weet niet waar het aan ligt.alleen de vorige keer waren ze wel echt kwijt maar nu stonden ze er nog maar als ik er op klikte was het wel bestand is beschadigd zowel bij de originele als de kopie.

zonstraal

Tue Nov 24, 2020 6:43 pm

Kun je dat op school niet vragen dan?

thisw

Tue Nov 24, 2020 8:35 pm

op school zijn ze meestal niet duidelijk met dat soort dingen.zeggen ze dat je het maar op internet moet opzoeken (docent:) ''omdat bij mij alles kerig werkte :|
maar heb het net idd wel gedaan en schijnt aan de resolutie te liggen van mn beeldscherm

thisw

Wed Nov 25, 2020 7:44 am

oké ik kan Mn RPI niet meer gebruiken op externe monitors (21.5 en 26 inch) want dan krijg ik een rainbow screen.
ik kan hem wel overnemen met vnc.

inmiddels resolutie vergroot en nu pakt hij hem wel.

Return to “Nederlands”