Bruce the boss

P1 monitor installeren en div. vragen

Tue Sep 29, 2020 5:22 pm

Hallo,

Ik ben een nieuwkomer in de Raspberry wereld maar iedereen moet aan het begin beginnen natuurlijk :)

Ik heb een Raspberry 3 en het is me gelukt om alles op de sd-kaart te installeren en daarna dmv VNC Viever de pi via mijn laptop over te nemen.
Toen dat allemaal werkte wilde ik p1-monitor installeren.

Ik heb dmv de USB Image Tool het p1mon202009-00-918-8.img op de sd-kaart geïnstalleerd en de pi opnieuw opgestart.
Het valt me op dat ik vanaf dat moment de pi niet meer vanaf de laptop kan overnemen want ik krijg geen verbinding meer (klopt dit??)

Krijg een hoop data op het scherm waarna hij vraagt om de inlog naam en het wachtwoord.
Maar welke zijn dat ant dat is me niet helemaal duidelijk?

Twee vragen dus:
* klopt het dat je de pi niet meer via de laptop kunt overnemen nadat je p1 monitor hebt geïnstalleerd?
* wat is de inlognaam en het wachtwoord van p1-monitor?

Ik heb overigens de kabel tussen de pi en de slimmemeter nog niet aangesloten. Deze komt morgen binnen :)

En gaat het echt fout indien ik steeds de melding: raspberry undervoltage detected krijg?
Misschien toch maar een goede voeding kopen?

Ik hoop dat jullie me (willen) kunnen helpen.

zonstraal

Re: P1 monitor installeren en div. vragen

Tue Sep 29, 2020 6:11 pm

begin maar met een goede voeding.

Bruce the boss

Fri Oct 02, 2020 5:33 pm

zonstraal wrote:
Tue Sep 29, 2020 6:11 pm
begin maar met een goede voeding.
De voedingskabel is gearriveerd en de melding is weg :)
Zou je me nu verder kunnen helpen?

BerndGaykema

Wed Nov 04, 2020 10:32 am

Al jouw vragen zijn op de site van P1 Monitor beantwoord.

Jij hebt een zgn iso-bestand gedownload en op jouw SD-kaart gezet. Dat betekent dat al jouw werk wat je daarvoor gedaan hebt uitgewist is. Je hebt leuk kunnen oefenen maar alles is gewist doordat je de P1 software geïnstalleerd hebt.

P1 Monitor schrijft:
Standaard wachtwoord besturingssysteem:
Het standaard account en wachtwoord om in te kunnen loggen met SSH is p1mon met het wachtwoord verandermij.
Het advies dit wachtwoord na installatie aan te passen.

Hier kom je wel uit.

Mocht je geen verbinding kunnen maken met de RPi via het netwerk, zet dan zelf SSH aan:
Dat kan alleen als je de RPi op een monitor aansluit en een keyboard aansluit.
Nadat de RPi opgestart is log je in (met p1mon en jouw wachtwoord (standaard is dat verandermij).
Dan geef je het commando sudo raspi-config .
Zoek de tab met daarin oa SSH en zet deze aan.

En vergeet niet expand te doen: dan is jouw hele SD-kaart beschikbaar voor P1 :-)

Klaar.

Return to “Nederlands”