YvesDS

Onderdelen verwijderen uit Raspbian

Sun Aug 16, 2020 6:25 pm

Hallo iedereen,

Ik ben een nagelnieuwe gebruiker van de Raspberry Pi, ik heb net een model 4B besteld en ondertussen ontvangen.
Onvoorbereid als ik was is het nu eventjes wachten op de bestelde SD Card, die komt deze week al binnen.

Nu heb ik toch een vraagje:
Ik denk dat het voor mij als nieuwe, onervaren gebruiker waarschijnlijk aangeraden is om d.m.v. NOOBS het systeem op te bouwen, het lijkt mij in elk geval het beste alternatief voor een beginnende gebruiker.

De bedoeling is dat ik op termijn mijn werkend MCU project kan gaan koppelen aan de RPi4 om zodoende data van de sensoren (fotocellen, die gebruikt worden in een performant timingssysteem voor hondensport) te gaan visualiseren en uit te voeren naar de 2 HDMI schermen.

Nu goed, dat word nog een ferme leercurve, maar dat schrikt mij niet af.
Wat ik mij wel afvraag is het volgende:
Als ik er eens de documentatie op na lees, dan komt het Raspbian OS met een verzameling van 35.000 "packages".
Die onderdelen zal ik uiteraard niet allemaal nodig hebben, ik stel mij daar dan het volgende bij voor, een rekenmachine, spelletjes, zo van die dingen die ook standaard in een Windows meegeleverd worden. Eigenlijk allemaal overhead die ik niet direct nodig zal hebben.
Kan je je versie van Raspbian "afslanken" door onderdelen te verwijderen, en blijft het systeem dan nog stabiel genoeg, of is alles onlosmakelijk aan elkaar gebonden? Mij lijkt een slanker systeem een betere mogelijkheid om mijn project te realiseren.

Of vraag ik hier nu complete onzin, en is dit "not done"?
Uiteraard weet ik op dit moment niet welke onderdelen er standaard meegeleverd worden, maar daar zal ik er toch al een aantal van kunnen bekijken eind de komende week.

Enige benodigdheden die noodzakelijk zijn voor mijn project zijn iets om Python in te schrijven (kan ook op een gewone PC natuurlijk), een drietal UART's openen (twee voor de invoer van de data, en ééntje voor de uitvoer), en een mogelijkheid om op de 2 HDMI's mijn gegevens zichtbaar te maken.
Aan het systeem worden 2 ESP32 of 2 Teensy 4.1 MCU's gekoppeld via de UART's

Met vriendelijke groeten,
Yves

zonstraal

Re: Onderdelen verwijderen uit Raspbian

Mon Aug 17, 2020 5:47 am

Met de tegenwoordige grootte van de sd kaartjes maakt het niets meer uit maar als je toch een uitgeklede versie wilt gebruiken kies dan voor Raspbian
Raspberry Pi OS (32-bit) with desktop
Met het programma Geany kun je je programma's schrijven.

YvesDS

Mon Aug 17, 2020 5:00 pm

Dank U vriendelijk voor het snelle antwoord !

Is Raspbian niet het standaard OS in NOOBS (k heb gezien dat er nog meer opstaan)?
Bedankt voor de tip omtrent Geany!

Grtz,
Yves

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Mon Aug 17, 2020 5:38 pm

Let op dat voor SD-kaarten groter dan 32GB deze in principe geformatteerd worden als exFAT, en RPI's booten aleen van een FAT32 partitie.
Noobs is ook niet meer de moderne aan te raden methode, tenzij je multi-boot wenst maar SD-kaartjes zijn zo goedkoop dat dat niet nodig is.

De moderne aan te raden methode is de nieuwe imager software te gebruiken, en daarmee de laatste image van Raspberry PI OS (de nieuwe naam van Raspbian) te schrijven.

Imager kun je hier downloaden: https://www.raspberrypi.org/downloads/

en de laatste versie van raspberry PI OS hier: https://www.raspberrypi.org/downloads/raspberry-pi-os/

Er zijn alternatieven voor Raspberry PI OS, (ook als .IMG) maar deze zijn vaak voor speciale toepassingen, er bestaan vele distro's voor de RPI, maar niet allen zijn geüpdatet voor de RPI4, dus let op. Ook zal altijd Raspberry PI OS de eerste (en vaak enige) OS zijn die updates en zo ontvangt.

YvesDS

Sat Aug 29, 2020 4:59 pm

Hey mahjongg,

Dit is prima gelukt hoor !

Nu moet ik op zoek naar tutorials over het programmeren van de RPi4 met Python.
Ga eerst wat gewone dingen uitproberen.

Grtz,
Yves

YvesDS

Sat Aug 29, 2020 7:43 pm

ahhh, er is toch iets niet helemaal gelukt zo blijkt.
na het uploaden van de image, was er nog 198Mb van de 256Mb over op de eerste partitie van de SD kaart (kaartje is 32GB !)
nu blijkt een groot stuk niet te zijn gebruikt voor de RPi (hoe kan ik de opstartpartitie van de SD kaart zo instellen dat de volledige 32GB beschikbaar komt om programma's en zo op te installeren?

Grtz,
Yves

zonstraal

Sat Aug 29, 2020 7:56 pm

Ik dacht dat dat tegenwoordig automatisch gebeurde?
Probeer dit eens door

Code: Select all

raspi-config
in de terminal in te typen.
https://learn.adafruit.com/adafruits-ra ... le-sd-card

YvesDS

Sat Aug 29, 2020 8:55 pm

klopt, eens helemaal herbegonnen en nu is het in orde hoor,

Thanks voor de geboden hulp !

Grtz,
Yves