pgielen

Mobiel werken met het IP adres van thuis/kantoor: VPN server op RPi?

Tue Jun 30, 2020 2:39 pm

Voor een van mijn opdrachtgevers moet ik een website bijhouden die controleert vanaf welk IP adres er wordt ingelogd. Het systeem kent mijn IP adres thuis, maar weigert toegang als ik vanaf een ander IP probeer in te loggen. Wel veilig, maar niet handig als je onderweg bent.

Mijn gedacht was dus thuis een RPi te installeren als VPN server, waarop ik vanaf andere adressen kan inloggen en die alle verkeer heen en weer stuurt tussen mijn werkelijke IP op dat moment en de webserver van mijn opdrachtgever. Die ziet alleen het IP van de RPi die thuis staat en ik ben mobiel. Het lijkt een goede oplossing, maar werkt VPN ook echt zo? Of moet ik daar geen VPN voor hebben maar een andere techniek?

Pierre

zonstraal

Re: Mobiel werken met het IP adres van thuis/kantoor: VPN server op RPi?

Tue Jun 30, 2020 3:52 pm

VPN werkt inderdaad zo, maar wat ga je doen als je IP adres thuis verandert?

pgielen

Wed Jul 01, 2020 10:07 am

Ik weet dat mijn IP adres af en toe verandert. Dan krijgt ik nu dus een notificatie. Daar heb ik een oplossing voor gevonden en beschreven op mijn blog: https://robothuis.nl/2020/03/08/help-mi ... veranderd/.

Geen probleem om het nieuwe adres aan mijn opdrachtgever door te geven als het zo ver is, maar ik kan natuurlijk niet meerdere keren op een dag het IP laten veranderen.

pgielen

Sat Aug 22, 2020 1:41 pm

Wilde even aten weten dat ik op mijn RPi4B thuis de Wireguard VPN server heb geinstalleerd en daarvan met succes gebruik heb kunnen maken vanaf mijn vakantie-adres. De vertraging was verwaarloosbaar. :D

De VPN client staat op mijn laptop en ik maakte contact met internet via mobile tethering op mijn Android telefoon (met een 4G abonnement). Doordat het verkeer dankzij Wireguard via mijn thuisadres kon verlopen, kon ik probleemloos op het bedrijfsnetwerk. Bij het uitschakelen van Wireguard werd mij de toegang geweigerd vanwege een onbekend IP.

Return to “Nederlands”