joostman

Migratie / herstel raspbian

Mon Jun 29, 2020 8:34 am

Momenteel draai ik een aangepaste versie van Raspbian, P1mon genaamd. Heel handig, want daarmee kan je via een kabeltje je stroommeter uitlezen. De image die ik op mijn SD kaart zet bevat de P1mon software al geïnstalleerd / werkend en al.

Nadat ik dit had geïnstalleerd was er ook ruimte om nog andere programma's te draaien, zoals pihole en unifi center (Ubiquiti) wat ik ook gedaan had. Op een gegeven moment werkte alles zoals ik wilde met accounts, wachtwoorden, netwerkinstellingen enz naar mijn zin.

Dit draaide allemaal prima, tot ik een keer stroomuitval kreeg en vervolgens werkte het P1mon deel niet meer (de datum bleef op de tijd van de stroomuitval staan en niets werkte meer op de webpagina).
Na een tijd zitten prutsen kwam ik er achter dat ik dit niet zelf kon herstellen (gebrek aan kennis waar het mis ging). Gelukkig zag ik wel dat er een nieuwere image was. Even het naïeve idee om de map van de nieuwe image naar de oude te kopieren, maar dat was geen succes (alle rechten / gebruikers klopten niet meer omdat ik het met root deed.)

Nu weet ik van Linux dat alle configuratie in .cnf / tekstbestandjes staat.

Ik ben na heel benieuwd of ik de nieuwe image eenvoudig kan installeren en een deel of alles van bepaalde mappen kan terugzetten om zodoende ook de huidige software en instellingen te migreren / herstellen.
Is dit een mogelijkheid, of moet ik gewoon weer opnieuw beginnen van scratch af aan met de nieuwe image?

zonstraal

Re: Migratie / herstel raspbian

Mon Jun 29, 2020 8:40 am

Ik denk dat je dat beter aan de maker(s) van P1mon vraagt.

En als alles goed draait is het het moment om een goede backup te maken!

joostman

Re: Migratie / herstel raspbian

Mon Jun 29, 2020 4:54 pm

Ik weet van de makers dat zij geen support geven op deze acties.
Zij hebben destijds wel een optie gemaakt om de database te exporteren, de nieuwe P1mon/Raspbian te installeren en dan de database weer te importeren.
Dat gebruikers naast hun software nog meer hebben draaien is voor hen buiten hun scope.

De migratie van een Linuxsysteem lijkt mij overigens een algemeen iets. Als je van je ene hardware overstapt op de volgende generatie hardware dan zal je toch ook een migratie doen en niet alles van 0 af aan opnieuw installeren neem ik aan?

Return to “Nederlands”