teamtiem

RPI4 opstarten vanaf USB

Fri Jun 19, 2020 4:35 pm

Zoals onderhand bekend, kan de RPI4 nu booten vanaf USB. Om dit voor elkaar te krijgen moeten een aantal dingen gebeuren. Ik heb uitgezocht wat de makkelijkste methode is. Hieronder volgt een handleiding (geheel getest).
Let op: deze instructies gelden totdat er een officiële release uitkomt. De instructies hiervoor kunnen dan afwijken dan de stappen in onderstaande handleiding.

Download RPi Imager
https://www.raspberrypi.org/downloads/
Zet hiermee Raspberry PI OS 32 bit op een SD-Card
Start je RPI 4 met deze kaart op.
Open een terminal en voer de volgende opdracht uit:
sudo apt update && sudo apt full-upgrade
Reboot
Na opnieuw opstarten, open weer een terminal en voer de volgende opdracht uit:
sudo rpi-eeprom-update -d -f /lib/firmware/raspberrypi/bootloader/stable/pieeprom-2020-06-15.bin
Reboot
Na opstarten, sluit de SSD aan op een USB 3 port. De SSD hoeft niet geformatteerd of leeggemaakt te worden.
Maak een copy van de SD-card naar de SSD met "SD Card Copier" uit het menu Hulpmiddelen (Utilities)
Sluit af en verwijderde SD-Card.
Start je RPI4 opnieuw op.
Last edited by teamtiem on Wed Jul 01, 2020 10:26 am, edited 5 times in total.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: RPI4 opstarten vanaf USB

Fri Jun 19, 2020 5:14 pm

even deze waarschuwing, booten van USB devices is pas ECHT officieel gereleased wanneer er een officiële berichtgeving over is op de BLOG!1!!

tot dan moeten we aannemen dat deze functionaliteit nog steeds in BETA is! water ook verder over geschreven wordt..

En ja ik weet dat jullie hierop lang gewacht hebben.....

toch veel plezier gewenst met jullie PI's :mrgreen:

TheoPA3DSS

Mon Jun 22, 2020 9:35 am

wat de topicstarter beschrijft komt recht uit een youtube filmpje, ik meen het kanaal van 'explainingcomputers'

DirkS

Mon Jun 22, 2020 1:03 pm

TheoPA3DSS wrote:
wat de topicstarter beschrijft komt recht uit een youtube filmpje, ik meen het kanaal van 'explainingcomputers'
Hoe heb je dat vastgesteld? Wat mij betreft kan het kan overal vandaan komen, inclusief dit forum, het brein van OP, etc...
Ik neem aan dat hij het niet zelf verzonnen heeft, maar dat het zijn interpretatie + vertaling is van procedures die elders beschreven zijn.

TheoPA3DSS

Tue Jun 23, 2020 7:43 am

DirkS wrote:
Mon Jun 22, 2020 1:03 pm
TheoPA3DSS wrote:
Hoe heb je dat vastgesteld? Wat mij betreft kan het kan overal vandaan komen, inclusief dit forum, het brein van OP, etc...
Ik neem aan dat hij het niet zelf verzonnen heeft, maar dat het zijn interpretatie + vertaling is van procedures die elders beschreven zijn.
Ik zat het stap voor stap door te lezen en dat deed me meteen denken aan dat filmpje op youtube, maar kan inderdaad overal vandaan komen, uit eigen onderzoek kan ook, tja, die bronvermelding staat er niet bij, dat is dus gissen.

teamtiem

Thu Jun 25, 2020 10:31 am

Natuurlijk niet zelf verzonnen. Meerdere bronnen zoals Youtube etc. bekeken. Vervolgens getest wat het eenvoudigste stappenplan was en dat vertaald in het Nederlands.

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Sun Jun 28, 2020 1:33 pm

Ik neem aan dat als USB boot voor de RPI4 werkelijk gereleased wordt je alleen een update naar de laatste versie nodig hebt.
En een speciale handeling om USB boot aan te zetten.

Verander dan A.U.B. je instructies, want wat we niet willen is dat gebruikers verouderde instructies gaan gebruiken....

Return to “Nederlands”