Matthijs1988

DVB T2 zenders ontvangen (TV HAT)

Tue Feb 19, 2019 9:59 pm

Iemand al met een DVB T2 tuner geprobeerd te verbinden met Nederlandse DVB t2 zenders?
Mij lukt het niet met een officiele TV HAT van Raspberry.

Allereerst heb ik het geprobeerd via de wizard van TVHeadend Server. hiervan zijn verschillende handleidingen te vinden op het internet.
Dat lukte niet, want de muxes die er voor Nederland inzitten zijn allemaal DVB T (niet T2), en die zenders zijn niet meer te vinden in de buurt waar ik woon (nabij Arnhem).
Alternatief heb Ik geprobeerd de muxes handmatig toe te voegen met gegevens hier vandaan:
https://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Uitzendtechniek: Bandbreedte: 8 MHz; COFDM: 8k; Modulatie: 64-QAM; Code/Rate: HP-1/2; LP-1/2; Guard interval: 1/4
Frequentie 642MHz (want ik woon dicht bij Arnhem)

Toch krijg ik een FAILED melding.

Mijn configuratie:
Raspberry PI 3 B+
TV HAT
OSCM met TVHeadend Server geinstalleerd
Antenne heeft altijd goed gewerkt voor DVB T. Kan het zijn dat deze niet meer volstaat T2?

blaaa00

Re: DVB T2 zenders ontvangen (TV HAT)

Wed Feb 27, 2019 7:41 pm

Ik zit met hetzelfde probleem. De zenders die tvheadend geeft zijn zondermeer gedateerd.
Merkwaardig genoeg lukte me het wel om bij de commerciele zenders op 770 Mhz services te laten verschijnen. Maar daar kun je dus weinig aan afzien. Heb je het topic op https://www.raspberrypi.org/forums/view ... ?p=1405257 bekeken ?

Overigens, ik voer de muxes op na het opvoeren van een netwerk en doe dan een force scan die weinig oplevert (behalve eenmalig op de 770 mHz). Waar zie je die scan failed ?

Sprintv

Tue Mar 19, 2019 3:14 pm

Ik woon in Arnhem en had het probleem dat ik ofwel Brabant of Utrecht kon ontvangen en dat terwijl ik de zender voor deze regio bijna kan zien, ik zit er 4 km. vandaan. Nadat ik in de mux van 642MHz DVB-T in DVB-T2 had gewijzigd kreeg ik er na het scannen ineens 4 services bij (NPO1, NPO2, NPO3 en TV Gelderland) en in HD. Probleem is nu alleen dat de Rb Pi 2 wat moeite heeft met decoderen van de hevc stream in HD, het CPU gebruik staat regelmatig op 100%. Binnenkort maar eens een Rb pi 3B+ aanschaffen. Ik neem aan dat die dat wel aan kan.

Ik hoop dat jullie iets aan deze informatie hebben. Voor de instellingen van de betreffende mux zie hieronder.
Attachments
Screenshot_2019-03-19 Tvheadend.png
Screenshot_2019-03-19 Tvheadend.png (24.07 KiB) Viewed 932 times

jinux75

Tue Apr 16, 2019 4:01 pm

Kun je commerciele zenders ontvangen met een "terrestrial" antenne ? Ik dacht alleen ned1,2 en 3. mm weer wat geleerd :-)
Ik heb geen DVB-T maar DVB-C dus ik heb geen verstand van T.
To be old and wise, one must first be young and stupid.

Aardappeltaart

Wed Jun 12, 2019 9:03 am

@Sprintv

Zit in Amsterdam, dus pas 9 juli gaan we hier over op h265, maar vast de TV Hat aangeschaft. In ieder geval een vooruitgang boven mijn oude USB gagdet van de Aldi. Betere ontvangst en energie-zuiniger.

Benieuwd of de rpi3 h265 straks kan afspelen op fhd.

Welke resoluties gebruikt de KPN?

Net als in Duitsland (8 bits):
[email protected]
[email protected]
[email protected]

[email protected] moet iig kunnen en is ook een verbetering tov de bestaande kwaliteit.
viewtopic.php?f=63&t=156434&start=25#p1129848

Als de rpi3 niet kan afspelen, dan maar streamen met profile=pass naar laptop en telefoon.

Code: Select all

`mpv http://libreelec.local:9981/stream/channelnumber/1?profile=pass`

Return to “Nederlands”