quinten39

probleem met micro kaartje install

Wed Mar 14, 2018 3:33 pm

Hallo ik ben nieuw op deze forum ik heb een raspberri pi3 en slimme meter kabel gekocht om de slimmemeter uit te lezen
ook heb ik een ( Scandisk ultra micro SDHC UHS-I kaartje ) het kaartje is geformatteerd met SDFormatter als ik nu Raspbian Stretch with desktop op het kaartje
zet en het kaartje in de raspberry doe en opstart dan gaat er een venster open daar klik ik het bovenste aan dan krijg je te zien
wil je dit istall en andere op het kaartje word verwijderd oke als dat allemaal goed gelukt is haal ik het kaartje uit
de raspberry en doe hem op de pc in de Cardreader dan zie ik dat het kaartje van 32GB haast vol zit dan heb ik nog 92.3MB van 1.56 GB beschikbaar
nu is mijn vraag hoe kan dat
dit is mijn eerste raspberry pi 3 ik heb er niet zoveel verstand van maar wie kan mijn helpen :oops: :oops:

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Re: probleem met micro kaartje install

Wed Mar 14, 2018 3:45 pm

Dit komt omdat Windows disk formaten die het niet heeft bedacht niet ondersteund, het negeert dus de Linux partities waar alle opslagcapaciteit zich bevindt, en herkent alleen de kleine FAT32 partitie die de PI nodig heeft om van te booten.

quinten39

Wed Mar 14, 2018 4:45 pm

als ik het goed dan is het kaartje niet vol maar windows ziet dat niet klopt dat

mahjongg
Forum Moderator
Forum Moderator

Thu Mar 15, 2018 12:46 am

ja, er is niks aan de hand, windows reporteert ten onrechte dat het kaartje "vol" zit . alle bruikbare ruimte zit in de ext3 linux partities.

typisch Microsoft "not invented here" kapitalistisch gedrag.

quinten39

Thu Mar 15, 2018 10:11 am

oké dan ben ik eruit ik dacht dat het kaartje niet goed was maar nu weet ik dat het in orde is
allemaal heel hartelijk bedankt voor de moeite :D :D

Return to “Nederlands”