Gnot

SD-micokaartjes kapot

Thu Dec 21, 2017 2:23 pm

Ik heb onlangs geprobeerd (3 keer, telkens met een nieuw SD-kaartje) Ubuntu Mate op mijn RPi3 te installeren. Tevergeefs (panikerende kernel en andere cryptische boodschappen), maar daar gaat het nu even niet om. Al mijn drie kaartjes (twee van 16 GB en één van 32 GB, spikspinternieuw) worden niet meer herkend door mijn pc's en zijn dus ook niet meer opnieuw te formatteren voor gebruik in telefoon, tablet of camera. Ook door hersteltooltjes zoals EaseUS worden ze niet herkend. Wat te doen? Weggooien? Ben ben al door mijn voorraadje heen.

TeeSee64

Re: SD-micokaartjes kapot

Mon Dec 25, 2017 1:45 pm

Hoi hoi,

Je kunt proberen op een windows machine om de kaartjes te repareren.

Open cmd.exe (start -> uitvoeren) type diskpart.exe [enter]

nu kun je een lijst opvragen van alle schijfstations op je pc: disk list [enter]

selecteer nu de sd kaart: select disk N [enter] (waar N het nummer is van je sd kaart) LET GOED OP DAT JE HIER DE JUISTE SCHIJF KIEST, DUS JE SD KAART!!!

tik nu in: clean [enter]

sluit nu diskpart af door op het rode kruis recht boven te klikken. Verwijder je sd kaart nu veilig (neem aan dat je weet hoe dit moet) wacht even een minuut en sluit je sd kaart nu weer aan op je pc. Formateer nu de sd kaart met SD formater.

Grote kans dat het nu weer werkt.

Verwijder een sd kaart uit een windows machine altijd door op veilig verwijderen te klikken. Anders loop je dikke kans dat de sd kaar onbuikbaar word.

Succes!

Return to “Nederlands”