loony54

Buurt Alarm met een Raspberry PI

Sat Nov 11, 2017 12:12 pm

Wie kan mij op weg helpen met mijn buurt preventie alarm project.
Ik wil een Raspberry PI geschikt maken voor een Huis Alarm.

Aangezien we allemaal wat ouder worden en vaak alleen komen te staan
zou het handig zijn als je bij de buren een alarm af kan laten gaan, wat dan
je huisnummer vermeld.
Als er genoeg buren mee doen door de kosten zo laag mogelijk te houden
is de kans groot dat er iemand je snel te hulp kan komen.

Bij gezondheid klachten is dit van groot belang, dat er snel gehandeld wordt.

Bij inbraak en andere calamiteiten is het handig als je er niet alleen voor staat.
De overmacht is meestal al voldoende en er kan een goed signalement van de
dader gegeven worden.

Ik stel me voor dat ieder deelnemer een Raspberry PI kastje op het internet,
met WiFi heeft aangesloten.
Op dat kastje zit een ALARM knop die het geprogrammeerde huisnummer aan
de deelnemende buren met een 4 cijferige display door kan geven.
Er zou ook nog voor een bepaalde tijd een Alarm toon moeten klinken en een
lampje gaan flitsen.
Als er een alarm is afgegeven dient, om het eenvoudig te houden, de Alarm-
knop als Reset knop.

Voor heel oude mensen, of die slecht ter been zijn zou die knop ook met
Bleu Tooth op afstand bediend moeten kunnen worden.

Misschien is er al zoiets bedacht, dan hoor ik dat graag.

Met de vriendelijke groeten Leon uit Zoetermeer

loony2454@gmail.com

JosAH

Re: Buurt Alarm met een Raspberry PI

Sun Nov 12, 2017 2:08 pm

Misschien kan MQTT hier helpen: elk huishouden luistert naar bepaalde topics; elk huishouden heeft 'n topic en luistert naar de topics van de buren.Misschien is er een 'alarm' topic waar elk huishouden naar luistert. Wanneer 'n huishouden iets 'publiceert' op z'n topic kunnen de huishoudens die naar dat topic luistreren (ook wel op 'gesubscribed' zijn) er op reageren ... Er is ;n server (of 'broker') aanwezig die alle topics beheerrt. Een pi kan die broker hebben draaien.

Het geheel staat of valt met het goed inrihten va de topics. Mosquitto is een goede broker die ook verkrijgbaar is voor de raspberri pi. De daadwerkelijke knoppen e.d. dienen nog steeds geimplementeerd te worden.Met 'n toetsenbordje en beeldscherm per pi kan een dergelijk systeem al gestart worden zonder extra software en/of hardware.Google maar eens op mosquitto en 'paho' (dit zijn de broker en de clients van het mqtt systeem). Er zijn ook veel andere mqtt clients te vinden voor telefoontjes en tablets (allemaal gratis!)

vriendelijke groet,

Jos

RobinVK

Wed Dec 13, 2017 1:03 pm

Hallo,

Het idee is leuk. Maar ik zou eerder met een server werken, via internet. Je kan hier de beveiliging opvoeren, verdere afstanden overbruggen en meerdere personen tegelijk. Ook het device wordt kan het onafhankelijk.

Veel plezier er mee.

JosAH

Thu Dec 14, 2017 9:25 am

Erm, even voor de volledigheid: een mqtt broker is een server en het draait ook over het internet. Alle verkeer van client naar client gaat over die broker. Clients weten niret eens welke (andere) client er geinteresseert is in hun berichtje. Een bericht is een willekeurige rij bytes. De ontvaner moet maar zien hoe ie het interpreteert.

Vriendekijke groet,

Jos

RobinVK

Tue Dec 26, 2017 2:16 pm

Ja, maar de beveiliging is veel lager. Je moet op 1 server gaan werken. Er zit niets van beveiliging tussen. Iedereen heeft toegang tot de mmqt server. Zou eerder mysql server of zo iets gaan gebruiken. Je kan de beveiliging beter op voeren en je kan nog andere dingen toepassen. De uitbreiding mogelijkheden zijn groter.

JosAH

Wed Dec 27, 2017 8:24 am

Om er een SQL database tegenaan te gooien is 'n beetje met 'n kanon op 'n mug schieten; als je bang bent voor indringers kan ipchains of iptables 't systeem beschermen (laat alleen die ip addresses door die in de buurt zijn). Je kunt ook vrij eenvoudig meer mqtt brokers in je systeem opnemen: bepaalde clients fungeren dan als publisher/sybsctiber van de ene naar de andere broker.

Zo''n SQL database bevat veel te veel functionaliteiten die je niet nodig hebt en misschien zelfs niet eens wilt ...

vriendelijke groet,

Jos

Return to “Nederlands”