pirob007

Hallo ook nieuw hier (wat zal ik er mee doen?)

Tue Dec 27, 2016 4:29 pm

Hallo allemaal,
ik kom mij even voorstellen ik heet Rob(55) en ben eigenlijk een knal harde software noob!
mijn hobby's zijn elektronica(HF-radio/zenders) RC vliegtuigjes
knutsel graag, rommel bijvoorbeeld ook met Arduino's (gaat mij net wat makkelijker af!)
(door veel te kijken naar YouTube... internet kom je verschrikkelijk ver!)
heb twee 3D printers gebouwd en ga ook nog bezig om RC vliegtuigjes te bouwen.
afijn knutsel me kapot als ik ff de tijd heb/krijg!
nu wou ik eigenlijk een opslag maken(een NAS?) voor fototjes filmpjes enz... (heb overal internet door het hele huis draad en wifi...)
heeft mijn Neefje gezegd moet je doen met een R pi zo'n NAS of hoe je het ook maar wilt noemen (opslag ruimte)
nu heb ik een R pi 3 gekocht maar heb achter af het gevoel dat het niets gaat worden. (geeft niets er kan VEEL meer met zo'n R pi)
hij(mijn neefje) weet veel meer van software en de R pi,
ik heb er een USB toetsenbordje bij gekocht en een oude muis, boxjes en beeldschermpje er bij gezocht uit de rommeldoos.
en heb mij dus ook even hier aangemeld, je weet maar nooit of ik er wijzer van kan worden......toch?

heel eventjes tot zo ver en nu het nog even kan voor iedereen die dit leest,
fijne daagjes en al de beste wensjes voor strakjes alvast! ;-)
Rob.

pirob007

Re: Hallo ook nieuw hier (wat zal ik er mee doen?)

Wed Dec 28, 2016 8:17 pm

deeltje twee,
kom trouwens uit omg. Rotterdam.
ik had het al tussen haakjes geschreven, wat zal ik er mee doen. (met die R Pi 3 B)
en ik wou hem eerst als een soort van opslag gebruiken voor schema's, foto's en filmpjes.(als een NAS geloof ik)
ik heb ook een 1G USB stickje en een switch maar of dit zo met een R Pi zo goed kan werken??? (mijn neefje zij dat)
het vervelende is dat ik niet veel van de software weet en mijn neefje heeft het draaiend voor mij gemaakt.
nu had ik mij zitten bedenken, de software staat natuurlijk op dat kleine SD kaartje -
gestel dat ik dat kaartje er nu uit haal en er nog een(1) of twee kaartjes koop en probeer om de R Pi opnieuw draaiend te krijgen -
dat zou denk ik al een goed leer dingetje zijn en daar naast kan ik dan zonder het andere kaartje de software te verklooien kunnen experimenteren.
neem aan dat dit een goed idee is....ja?
misschien heeft een van jullie nog een idee om op een *SIMPELE* manier verder te leren?
ik hoor het graag.
(ik heb trouwens hier ook WIFI en die R Pi toch ook? misschien daar ook nog iets mee te doen/leren?)

iedereen de vriendelijke groetjes van hier!
Rob.

Michiel O.

Thu Dec 29, 2016 10:56 am

Hoi Rob, je kunt op SD kaartjes een image zetten, vanaf een andere computer, bv. de NOOBS image. Dan kun je vervolgens dat SD kaartje in de Rpi3 steken en daarvan opstarten en daaruit verder werken. Er zijn ook andere images verkrijgbaar, bv. met alleen Raspbian linux erop.

Ik heb zelf een externe harddisk van 2TB in een USB port geprikt en daar kan ik allerlei muziek en films opzetten. Dus op die manier zou ik mijn Rpi3 als een soort NAS kunnen gebruiken (als ik al niet een NAS had). :mrgreen:

pirob007

Fri Dec 30, 2016 4:47 pm

Hallo Michiel O,
leuk dat je even reageert (dacht even dat ik in mijn eentje hier zat ;-) )
ik zal nu even na moeten vragen/kijken wat precies een image is (moet ik mij nu schamen?) heb het opgezocht:

een image is heel grof gezegd een bestand waarin alles staat wat er op je schijf staat, exact zoals het er staat.
het is dus eigenlijk een kopie van je harde schijf, je kunt dit bestand op een later moment gebruiken om de computer weer in de originele staat te brengen zoals hij toen was

het is een goed idee Michiel maar er staat nu nog niet veel bijzonders op dus als het in de soep loopt ga ik NOG NIET huilen.
maar tis wel goed een idee om in het achterhoofd te halen voor als het strakjes wat spannender word ja.
maar ga nu als het mij lukt alvast even een kaartje er bij halen en wil toch graag zelf van af nul weer even opstarten,
wel ben ik nieuwsgierig hoe je dan die Rpi3 naar NAS omtovert?

jij Michiel O. en natuurlijk iedereen die mee leest alvast de aller beste....... maar wens ik iedereen zo ie zo altijd al toe natuurlijk!
VrGr Rob.

Michiel O.

Fri Dec 30, 2016 5:00 pm

Dank je wel voor de beste wensen en jij alvast ook een goed uiteinde! :mrgreen:

Tsja, wat is een NAS? Network attached storage. Met andere woorden, een apparaat dat data opslaat en dat je via het netwerk kunt benaderen.

Ik heb zelf een NAS gemaakt van een ouwe PC waar ik twee vette schijven heb ingezet, als RAID mirror. Dat ding staat nu zonder toetsenbord en scherm in het stookhok te draaien. Qua software heb ik er Samba opgezet, zodat ik vanaf Windows computers makkelijk bestanden op kan zetten en afhalen. Ook heb ik FTP erop aangezet om met mijn unix computers hetzelfde te doen.

Sommige mensen draaien er ook nog allerlei mediaservers, webservers, encryptietoestanden op, maar dat hoeft van mij niet.

Mijn NAS machine heeft zo'n lichte workload dat denk ik een Rpi3 het werk ook wel zou kunnen doen.

pirob007

Sat Dec 31, 2016 8:51 am

Hallo Michiel,

ja van een wat oudere PC een NAS maken heb ik ook gehoord inderdaad -
je schijnt dan wel eigenlijk ook de betere harde schijf(ven) te moeten gebruiken heb ik ook gehoord he.
ik heb inmiddels ook op Y.T. filmpjes zitten bekijken hoe van Rpi3 een NAS te maken maar moet eerlijk zeggen vind ik best pittig!
dus laat ik eerst nog even wat spelen met die Rpi3.
ik heb SDFormatter er op gezet omdat het schijnt dat je daarmee het beste SD kaartjes formatteert.
en heb op dat kaartje nu eerst even NOOBS gezet om even mee te rommelen,
vroeg ik mij trouwens af??? (daar komt een/de vraag!!!)
kan ik nu zomaar inderdaad wel het ene kaartje er uit halen en het andere er zomaar in proppen??? of......???
kan ik er iets mee fout doen? of nee dat kan zomaar?

tot zo ver weer eventjes.

Michiel jij en natuuuurlijk ook de andere meelezers nogmaals beste wensjes en heel veel geluk en plezier in het volgende jaar!
Rob.

Michiel O.

Sat Dec 31, 2016 9:41 am

Ik verwissel zelf ook vaak SD kaartjes, ik heb bv. een SD kaart waarmee ik FreeBSD kan opstarten, en een andere voor NOOBS, en weer een andere voor RiscOS (die gebruik ik niet vaak), en eentje met RaspLite.

Belangrijk is, voordat je een SD kaartje eruit haalt:
- 'netjes' shutdown uitvoeren uit het poweroff menu.
- even wachten tot het scherm op zwart gaat en de activity LED niet meer knippert
- stroom van de Rpi afhalen (ik trek de adapter uit het stopcontact)

... en dan is het veilig om het SD kaartje te verwisselen.

pirob007

Sat Dec 31, 2016 11:21 am

ik leer van je Michiel,
en ja ik deed hem steeds al wel netjes afsluiten (mijn neefje is wat dat betreft wat grover, die trekt de stekker er uit!)
en WEER dankjwel voor jou uitleg en kennis! (als ik even kan ga ik er mee aan de gang)
als je nog meer TIPs hebt dan altijd graag hoor!
heb nu ook naar video's zitten kijken als Retro pi hoe de mensen de pi kunnen gebruiken om er spelletjes mee te spelen,
ongelofelijk ik zag een boel oude bekende spelletjes voorbij kommen, ik heb HEEL veel van die spelletjes gespeeld vroeger.
zat ik te kijken en bedacht ik mij ook weer hoe je in vredesnaam een controller op die pi verbind?
nog even Y.T. raadplegen denk ik!
(ik was bijna klaar met schrijven en dacht zal eens kijken wat ik hier nog allemaal heb liggen van die controllers -
ik schrok me rot, ik heb me daar een boel van die rommel hier nog liggen!
zelfs een soort Xbox controller met een los in plug baar kabeltje naar USB :o ) LOL
MAAR eerst strakjes de NOOB die met NOOB aan de gang gaat ;-) dat word misschien ook nog wel een gevecht.

Rommel je ook met Arduino?

tot zo ver weer eventjes!

VrGr Rob.
ben even met vriendinnetje naar winkeltjes geweest.
(kon het niet laten!) heb nog een SD kaartje gekocht!
een Philips 16GB class10 de eerste is gloof ik een zelfde, de tweede is een Sandisk ook 16GB klasse 10 .
misschien goed voor Retro ;-)

Michiel O.

Sat Dec 31, 2016 1:20 pm

mijn neefje is wat dat betreft wat grover, die trekt de stekker er uit!
Dat is niet goed, daar kan het filesysteem corrupt van raken, al worden die dingen wel steeds resistenter tegen dit soort gebeurtenissen.
hoe je in vredesnaam een controller op die pi verbind?
Dat zou ik ook niet weten, dat heb ik nog nooit gedaan.
...een soort Xbox controller met een los in plug baar kabeltje naar USB
Doe eens een ls /dev , plug dan die USB controller in, en doe nog eens een ls /dev . Waarschijnlijk zie je nu een extra devicenaam in de lijst staan. Als je vervolgens cat </dev/hid5 doet, (waarbij hid5 die nieuwe devicenaam is), en wat knopjes op de controller indrukt, zou je misschien data kunnen zien verschijnen op het scherm. Dat is de manier waarop programma's USB controllers uitlezen.
MAAR eerst strakjes de NOOB die met NOOB aan de gang gaat
NOOBS is wel aardig, je kunt verschillende operating systemen uitproberen, en als je de volgende wilt proberen hou je SHIFT ingedrukt tijdens het booten, en kun je een ander operating systeem kiezen (de vorige wordt dan gewist, maar NOOBS zelf blijft altijd op de SD card staan).
dat word misschien ook nog wel een gevecht
Er zijn redelijk goede handleidingen op het web waarin stap-voor-stap wordt uitgelegd hoe je NOOBS op een SD card zet.
Rommel je ook met Arduino?
Nope. Die kan niet wat ik wil, namelijk ARM assembly leren, en is ook wat beperkt voor de prijs, vind ik.

Michiel O.

Sat Dec 31, 2016 1:34 pm

NAS of niet!

Ik lees net in een andere thread dat er kant-en-klare NAS software bestaat voor de Raspberry Pi 3, namelijk Openmediavault. Ze hebben images die je direct op de Rpi3 SD card kunt zetten.

pirob007

Sat Dec 31, 2016 4:05 pm

stoer, ja ik kwam nu ook deze tegen:
https://www.youtube.com/watch?v=SUbaJ-Tjg5s
voor mij is dit nog best pittig om te doen want je moet het dus downloaden en dan unzippen (op de video noemt ie daarvoor een prog. genaamd 7zip ? )
waar ik ook niet heel veel van snap is iets als images voorbij kommen en dat je daar ook een stukje software voor moest downloaden.
let wel ik ben echt geen software goeroe maar doe mijn best.

ik gelukkig nieuw jaar en natuurlijk voor iedereen!
Rob.

Michiel O.

Sat Dec 31, 2016 4:22 pm

Wat voor operating systeem gebruik je op je gewone PC? Windows? Linux misschien? Of is het een Apple computer?

Als je een file ziet als: 'tralala.img.gz' dan kun je met gunzip hem uitpakken en met dd op een SD card zetten. Dat wil zeggen, met Linux of een Apple computer. Onder Windows gaat het op een heel andere, krankzinnig omslachtige manier met allemaal aparte hulpprogramma's.

pirob007

Sun Jan 01, 2017 10:54 am

gelukkig nieuw jaar Michiel en voor ieder die dit leest!(en niet leest :geek: )

bij deze is het Windows 10 maar heb als ie nog wil draaien ook nog een laptop waar mijn neefje en Windows en Linux op heeft gezet,
en als ik mij niet vergis met draadloos internet en zat wat ik kan herinneren toen verbonden ook met mijn netwerk.
ik zal hem zo strakjes eens even opgraven!
kheb ook nog een laptop ook met Windows 10 en....... misschien heb ik ook nog een laptop uit de middel eeuwen ook nog met Linux.
maar dat weet ik niet helemaal zeker hoe dat zat en weet ook niet of die nog wel draait.
zal zo ff graven.

tot zo ver weer heel eventjes,
vriendelijke groeten.
Rob.

pirob007

Sun Jan 01, 2017 10:18 pm

Linux mint staat er op die laptop maar heeft geen verbinding meer met internet,
later nog weer even kijken ook daar naar.
baal een beetje want ben vanavond bezig geweest met die Rp3 maar krijg Retropie niet opgestart na een twijfelachtige installatie.
bent er wel flink mee bezig(Qua tijd) maar wat je uit eindelijk terug krijgt is niks en dan heb ik de nijging om de Rp3 een slinger naar de hoek te geven.
wat dat betreft heb ik meer met Arduino daar staan de programmaatjes vaak kant en klaar om het in het Arduino programa te kopiëren en plakken(veel makkelijker dus!)
wat ik er leuk aan vind dat je naast die Arduino(de software) allerlei dingetjes kunt sturen.
ik heb hier ook twee 3D printers staan en die worden ook door Arduino gestuurd.
maar goed we zijn wel van de straat, in het ergste geval leg ik hem even opzij.

tot zo ver weer eventjes!
VrGr Rob.

Michiel O.

Sun Jan 01, 2017 10:30 pm

pirob007 wrote:baal een beetje want ben vanavond bezig geweest met die Rp3 maar krijg Retropie niet opgestart
Ik heb gister die image van Retropie ook gedownload, geunzipped en op een SD kaart gezet. Dat duurde wel even want het is een image van 4 gigabyte. Het ding startte op maar deed weinig, want Retropie bevat alleen emulatoren maar géén ROMs van games: die moet je er zelf bij opzetten. Pas dan kun je er games mee spelen. Retropie herkende gelukkig wel mijn Logitech game controller. Ik vond een ROM file van Galaxian nadat ik die met een FTP programma op de Retropie installatie had gezet kon ik inderdaad spelen. Maar ik heb zelf het idee dat ik beter MAME kan installeren en daar Galaxian mee kan spelen, veel minder complex dan Retropie.
na een twijfelachtige installatie
Twijfelachtig in welk opzicht?
dan heb ik de nijging om de Rp3 een slinger naar de hoek te geven
Oeh, kun je dan niet beter een kant-en-klare console zoals de XBOX of PS4 nemen, als het om games spelen gaat? De RPi is bedoeld als educatief experimenteercomputertje en bevat nogal wat hobbels die je moet overwinnen.

pirob007

Mon Jan 02, 2017 4:23 pm

gelukkig dus niet de enige die het niet meteen voor elkaar krijgt.
en ja het was inderdaad een bonk software zeg, hij bleef lopen!
twijfelachtig:
in plaats van Ok deed ik enter en o gelijk in drukken, en zag gloof iets van uninstal voorbij gaan in de voorbij scrollende tekst.
nu staat er misschien iets op, maar kan het nergens terug zien? geen icoontje of in het menu balkje?
daarbij heb je twee schermpjes die je kunt openen waar je commando's in kunt geven in Terminal en in het menubalkje: RUN.

slinger naar de hoek te geven,
ik had er de pest in....dat het dan niet werkt en dan ga ik in de doe lelijk modes (das nu al wel weer over)
een soort/vorm van niet tegen mijn verlies kunnen zeg maar.

MAAR!
mijn neefje leest nu mee (hij heeft zich hier ook aangemeld dat ROT jongetje! )
hij zat naar mij te appen: lekker bezig......
hij was het gloof ik niet helemaal met mij eens dat ik schreef dat Arduino makkelijker is,
maar ik blijf er bij ik kreeg dat spul ook niet 1 2 3 draaiende maar eenmaal de slag te pakken vond ik het alleen maar makkelijker worden.
en dus ja ik blijf daar ook nog even bij,
en ja je kunt het natuurlijk ook uitleggen dat ik er geen . . . . . . (bal ;) )van af weet en dat is gewoon nu eenmaal zo!
die pest neef is gewoon een studiebol! :twisted:

ik moet zo strakjes met de bazin(mijn vrouw) gaan lopen dus moet nu afsluiten!
vriendelijke groetjes Michiel en iedereen die mee leest.
VrGr Rob.

pirob007

Tue Jan 03, 2017 8:21 pm

Pas dan kun je er games mee spelen.

ik zie ook nergens dat Retropie er op dat SD kaartje er bij staat bij mij dus denk dat het fout is gegaan.
zal als ik tijd heb zelf ook nog wat Y.T. filmpjes kijken en er dan eentje eens na doen kijken of het mij dan wel lukt,
als het me lukt veeg ik het kaartje wat ik nu gebruik schoon want volgens mijn staat er nu een mislukte installatie Retropie op.

VrGr Rob.

daupie

Tue Jan 03, 2017 8:31 pm

pirob007 wrote:Pas dan kun je er games mee spelen.

ik zie ook nergens dat Retropie er op dat SD kaartje er bij staat bij mij dus denk dat het fout is gegaan.
zal als ik tijd heb zelf ook nog wat Y.T. filmpjes kijken en er dan eentje eens na doen kijken of het mij dan wel lukt,
als het me lukt veeg ik het kaartje wat ik nu gebruik schoon want volgens mijn staat er nu een mislukte installatie Retropie op.

VrGr Rob.
Je kan ook een kant en klare image downloaden en die mounten op een SD (via Win32Imager op Windows) https://retropie.org.uk/download/

pirob007

Sun Jan 08, 2017 4:17 pm

Hallo allemaal en ook daupie,

ik heb nu NOOBS (denk ik misschien) ge installeert (ik ben in slaap gevallen!) ;-)
maar het staat er gloof ik wel op want als ik opstart en dan op juiste moment shift druk staat er NOOBS ......
met nogmaals dank aan mijn Neef en Michiel.
alleen wat ik jammer vind is dat het geluid en moest ik eerst dit doen weer:
viewtopic.php?f=88&t=82041
vind het nu wat leuker worden natuurlijk ook omdat ik nu meer en meer alles door gaat hebben.
maar nu verder dan inderdaad weer met RetroPie!
ik ga deze op mijn PC zetten (in een map: Raspberry pi 3 waar ik ook een map heb: mypibackups) misschien een aparte map?
en ik vergeet bijna moet neem ik aan deze er ook op zetten:
7-ZIP en Win32 Disk Imager.
en haal ik strakjes hier:
https://retropie.org.uk/download/
vandaan op maar kan ik nog geen spelletje spelen denk ik te begrijpen want dan moet ik ROMs met een USB stickie ergens vandaan halen.

los van dit ik heb direct/kabel internet aan de pi,
doe ik de pi dan toch aanmelden op mijn WIFI?

En ik geloof dat er een ZIP programma op/in mijn Windows zitten,.....TOCH? (dan toch 7-ZIP er op zetten?)

als er TIPs zijn dan altijd graag?

zal zo Win32 Disk Image als eerste even doen want gloof te begrijpen is handig om backup te hebben.

tot zo ver weer eventjes
VrGr Rob.

pirob007

Mon Jan 09, 2017 6:10 pm

eindelijk Retropie op mijn Raspberry pi 3 maar kan dus nog niet een spelletje spelen omdat ik nog geen ROMs heb?
vind ik het trouwens wel raar er staat onder het logo dat er 13 spelletjes gespeeld kunnen worden maar krijg ik niet draaiende.
ik kan wel allerlei instellingen doen maar dat is nog flink pittig,
ik kreeg het bijna niet voor elkaar om bij het begin scherm(uit het menu) terug te kommen.
en toen ik de Rpi3 wou afsluiten kon ik dat helemaal niet gedaan krijgen,
de stroom er maar uit gehaald wat mij inmiddels een beetje tegen staat.

ik denk dat ik een te grote NOOB ben en een Rpi3 voor mij te hoog geergrepen is.

het leukste tot nog toe is vond ik Raspbian maar dat komt denk ook omdat dat als enige tot nu toe bij mij heeft draait.
(nadeel is geluid moet apart aangemeld worden)
sudo amixer cset numid=3 <output> 0=auto 1=headphones 2=hdmi (ik zet hem op 1 dan word het dus sudo amixer cset numid=31
dan kan ik het geluid er uit krijgen met het 3,5MM Jack pluggetje naar het versterkertje.

afijn we rommelen nog wat verder en kijken maar wat er van komt.
VrGr Rob.

Michiel O.

Tue Jan 10, 2017 1:56 pm

pirob007 wrote:eindelijk Retropie op mijn Raspberry pi 3 maar kan dus nog niet een spelletje spelen omdat ik nog geen ROMs heb?
Klopt, Retropie is eigenlijk alleen een combinatie van een menusysteem met enkele games-emulatoren. Maar de ROMs van de games kunnen ze vanwege wettelijke beperkingen niet erbij op zetten: die moet je zelf opscharrelen en op de CD card kopieren (of via FTP, zoals ik het gedaan heb).
vind ik het trouwens wel raar er staat onder het logo dat er 13 spelletjes gespeeld kunnen worden maar krijg ik niet draaiende
Dat viel me ook op, en ik vond dat misleidend. Maar toen in een aantal MAME ROMs op de card had gezet, verschenen in dat menu wel een aantal MAME spellen. (Maargoed die kan ik ook spelen zonder Retropie, gewoon in XMame ofzo).
ik denk dat ik een te grote NOOB ben en een Rpi3 voor mij te hoog geergrepen is
Als het erom gaat dat je makkelijk spelletjes kunt spelen, kun je misschien beter een games console aanschaffen :mrgreen: Maar deed je ook geen dingen met electronica en Arduino's enzo? Een Rpi3 kun je zien als een opgesoepte Arduino. Er kan van allerlei software op draaien, misschien heb je de juiste combinatie van software nog niet gevonden.

pirob007

Tue Jan 10, 2017 4:21 pm

Hallo Michiel,
13 spelletjes:
ZOOOOOWWWwwww ik ben echt blij met jou post hier boven, ik heb me gek gezocht naar die spelletjes.
ben blij dat jij nu ook schrijft, ik dacht ik ben echt de domste NOOB die op deze wereld rond tippelt. ;-)

ROMs:
je kunt ze toch ook op een USB stickje zetten?........of ....niet? moet ik nog even nazien dus.
en MAME ROMs wat zijn dat nou weer! ben maar een beginnertje Michiel.

liep trouwens langs een winkel en dacht kom koop NOG een SD kaartje! ;-)
ik dacht dat kan ik er nog een groter rommeltje van maken zonder dat ik dan het andere hoeft stuk te maken.

ik heb nu ook dit geprobeerd: https://www.youtube.com/watch?v=SUbaJ-Tjg5s
https://sourceforge.net/projects/openme ... %20images/
maar neejjjjjj ook dat lukt me nog even niet!
(IK DENK) dat de Zigo modem tegenwerkt en daarbij gaat ie eerst ook nog door een switch en dan pas naar het modem.
ik moet ook daar nog meer mee rommelen!

elektronica en Arduino's enzo:
ja en dat lukt me allemaal veel beter, maar dit vind ik toch wel wat moeilijker hoor!
maar we klooien nog wat verder we zien wel wat er van komt.

VrGr Rob.

daupie

Tue Jan 10, 2017 5:23 pm

Je kan de ROM's het makkelijkst overdragen naar je Pi door deze te benaderen via SAMBA (dus eigenlijk via je netwerk ga je naar de map op de pi) EDIT: Ik zie dat het ingebouwd zit in Retropie dus als je Ziggo modem de verbinding niet blokkeert kan je zo in Windows Verkenner \\RETROPIE intikken als je Pi aanstaat en de ROMS er zo in plaatsen.

Ik zie trouwens bij Sourceforge dat je ze ook via een USB kan overdragen:
USB stick

(ensure that your USB is formatted to FAT32)
first create a folder called retropie on your USB stick
plug it into the pi and wait for it to finish blinking
pull the USB out and plug it into a computer
add the roms to their respective folders (in the retropie/roms folder)
plug it back into the raspberry pi
wait for it to finish blinking
refresh emulationstation by pressing F4, or choosing quit from the start menu

Misschien kan je dat proberen?

Ziggo doet idd soms moeilijk met Pi, maar wat lukt er dan niet met Openmediavault? (image naar SD kaart schrijven, in Pi plaatsen en laten draaien, Pi benaderen via je pc?)

Veel speelplezier ;)

Michiel O.

Tue Jan 10, 2017 5:47 pm

pirob007 wrote:MAME ROMs wat zijn dat nou weer!
Dat zijn bestanden met daarin de bytes die ooit in ROM chips zaten die in arcade kasten zoals Space Invaders, Galaxian, Defender, Donkey Kong en Pacman zaten, onder andere. De programmeurs van MAME hebben emulators gemaakt voor de computers in dergelijke arcade-kasten, zodat we tegenwoordig al dat oude spul uit de jaren 80 kunnen spelen zonder dat we daarvoor kwartjes in een speelkast hoeven te stoppen :lol:

pirob007

Wed Jan 11, 2017 5:14 pm

hallo weer heel eventjes,
Ja duidelijk Michiel ik snap hem.
ik heb voor een deel gedaan wat er in het verhaal van daupie staat tot aan dit stukje:
add the roms to their respective folders (in the retropie/roms folder)
plug it back into the raspberry pi
wait for it to finish blinking
refresh emulationstation by pressing F4, or choosing quit from the start menu

mijn vraag hoe doe ik dat,
hoe trek ik die ROMs van het internet naar mijn Rp3?
https://www.tech365.nl/retropie-lekker- ... berry-pie/
ter hoogte van ook hier kan ik het niet meer volgen:
Uploaden van je ROMS
is er een JIP&JANNEKE uitleg?

tot zo ver weer heel eventjes.
VrGr Rob.

Return to “Nederlands”