Remuko

KAKU

Mon Sep 05, 2016 6:25 pm

Goedenavond,

Ik heb een raspberrypi 3 aangeschaft en de RF module zoals beschreven in deze link aangesloten en "ge-build"

maar het werkt niet.

zodra ik

Code: Select all

g++ -o kaku kaku.cpp -I/usr/local/include -L/usr/local/lib -lwiringPi
indruk geeft hij geen errors en zegt niks.

daarna gebruk ik:

sudo ./kaku M 10 on
dan krijg ik ook geen errors, ik denk dat hij het signaal verstuurd maar er gebeurd niks. (ik heb het kaku stopcontactje in "leer modus")

als ik alleen "sudo ./kaku" doe dan krijg ik wel een melding dat ik M 10 on erachter moet zetten om te schakelen.

Misschien is mijn RF module stuk ? ik heb een nieuwe besteld maar het werkt nog niet (ik heb dezelfde rf module op de foto van de blog gebruikt)

ik gebruik een andere lights.zip in de blog omdat deze link dood is (ik heb een andere lights.zip van een post onderaan)
ik gebruik een vrij recente kaku stopcontact module (APA3-1500R)
en deze blog gebruikt een Rp2 ipv een Rp3.

Dit zijn mijn bevindingen heeft iemand nog een idee dat het wel gaat werken??

nl3prc

Re: KAKU

Wed Sep 07, 2016 12:03 pm

volgens my is je pi te nieuw en moet je een al wat oudere pi gebruiken ze hebben wel wat aanpassingen moeten doen voor een P2\
https://eeo.tweakblogs.net/blog/11427/r ... aku-lampen of dit voor een P3 ook gaat werken geen idee

Remuko

Fri Sep 09, 2016 7:18 pm

Nee hij werkt jammer genoeg niet :( heb nog van alles geprobeerd maar het lukt niet.

Weet je misschien een andere oplossing dat ik m'n klik aan klik uit kan gaan aansturen met mijn raspberrypi 3?

jehutting

Sun Oct 02, 2016 6:25 am

@Remuko, ik heb helaas geen KAKU modules. Misschien heb je het al werkende gekregen, anders...

Wat ik heb zijn ELRO modules. Ik heb de code uit de door nl3prc geposte link gebruikt, en heb de modules hiermee aan kunnen sturen. Het elro programmaatje werkt zowel op een Raspberry Pi Model B als op een model 3B.

Voor het elro programma zijn de argumenten: systemcode socket state
Ik moest wel de code bestuderen en internet afspeuren om te achterhalen wat de systemcode is. Bij de ELRO stel je deze in m.b.v. een vijftal dipswitches (te vinden op de zender achter een klepje). De 'waarde' van een dipswitch is :
dip switch 1 = 2⁰ = 1
dip switch 2 = 2¹ = 2
dip switch 3 = 2² = 4
dip switch 4 = 2³ = 8
dip switch 5 = 2⁴ = 16

B.v. als de dipswitches als volgt ingesteld staan: 1=on 2=off 3=on 4=off 5=off
dan is dus de systemcode = 1 + 0 + 4 + 0 + 0 = 5 !!!

Verder zijn de mogelijke waarden voor socket = A, B, C, D, E en voor state = on, off.

Kortom,
sudo ./elro 5 C on => module C gaat aan
sudo ./elro 5 C off => module C gaat uit

conclusie: de zender is correct aangesloten en is OK, de (ELRO) code werkt op zowel RPI B als RPI 3B.

Terug naar jou KAKU modules.

Ervan uitgaand dat je zender correct aangesloten is en werkt, en de code eveneens correct is, zijn de argumenten waarmee je het kaku programmaatje aanroept van belang.

Je argumenten voor je kaku programmaatje moeten uiteraard overeenkomen met de instellingen van jou modules, maw niet zomaar "M 10 on" (hetgeen slechts een voorbeeld is) gebruiken ;) .

De argumenten voor het kaku programma zijn: address device state
Uit de RemoteSwitch.h haal ik
- address is A, B, C, D ... P
- group is 1, 2, 3, 4
- device is 1, 2, 3, 4
Als je "de code slechts compileert" dan is je group altijd 1. Mocht je de groep instelling willen gebruiken, dan moet je kaku.cpp aanpassen.

Blijkbaar zijn er varianten van KlikAanKlikUit modules (types waarvan de type aanduiding beginnen met A, of met niet-A).
Als je jou types en instellingen post, dan kan ik misschien achterhalen wat je argumenten moeten zijn.

Remuko

Mon Oct 03, 2016 6:28 pm

Hoi Jehutting,

Ik heb het nog niet werkend gekregen met de link van nl3prc bij deze aanpassing mis ik het bestandje kaku.cpp dit bestandje heb ik nu gebruikt van dezelink en dan werkt het nog niet.

Bij de Kaku zou het moeten zijn.
sudo ./kaku C 1 on
sudo ./kaku C 1 off

Maar dat werkt dus niet.

Ik gebruik nu Pilight dit werkt goed.
Nu met Pilight gebruik ik als voorbeeld:

[email protected]:~# ./pilight-send -p kaku_switch -i 1 -u 1 -t
ik wil alleen de web interface nog aanpassen maar dat is me nog niet gelukt

Ben er nog mee bezig :geek:

jehutting

Wed Oct 05, 2016 3:53 am

Fijn dat je het met pilight werkend hebt. Al zoekend op het internet kwam ik pimatic tegen. Misschien is dat ook wat voor jou.

Heb vluchtig gekeken of ik kon achterhalen wat pilight verstuurd, maar kwam er niet snel achter.
Vreemd dat je unitcode en id de waarde 1 zijn bij pilight en bij het kaku programmaatje C en 1 zijn. Ik zou voor 'A' gaan. Maar goed, ik neem aan dat je dat geprobeerd hebt :D

Ik neem ook aan dat je niet meer verder gaat met de code in je eerste post.

Succes met je project.

platte73

Mon May 28, 2018 8:40 pm

I also have a Raspberry pi3 and want it to use with Kaku but i recieve errors installing pilight. Can you help me

Regards Nico

JosAH

Wed May 30, 2018 9:21 am

Ik vermoed dat je apa300-1500r set de 'nieuwe; code van kaku gebruikt en dat je programna 'oude' kaku codes uitzendt. 'oude'; code: 12 bits: 4 bits home code, 4 bits device code, 4 bits aan of uit, 'nieuwe code:32 bits: 26 bits home code, 1 bit group of device code, 1 bit aan of dim of uit, 4 btis device code. die twee zullen helaas nooit samen werken als ik gelijk heb ... die 'bits' dien je met 'n korrreltje zout te nemen. die oude code leverde teveel 'collisions' met de buren op ...

vriendelijke groet,

Jos

Return to “Nederlands”