vineuro

muziek programmeren

Tue Jan 19, 2016 5:59 pm

Hallo,
ik ben op zoek naar een programma om muziek mee te maken.

Alvast bedankt.

ramperstampertje

Re: muziek programmeren

Mon Apr 04, 2016 11:07 am

"een programma om muziek mee te maken"

Tsja, zoals wellicht al opgevallen had niemand daar meteen een antwoord op.

De reden daarvoor is vrij simpel, de omschrijving zoals gequote is nogal veelomvattend.

Zoekt u een programma:
- om bladmuziek mee te kunnen schrijven (muziek-notatie)
- om midi te kunnen "componeren" (midi-editor)
- om een zogenaamde module (denk chiptune) mee te kunnen 'schrijven' (demo-scene)
- om muziekinstrumenten (aangesloten op de pi) "aan te kunnen sturen" (aansturing/midi)
- geschreven in een programmeertaal welke een vorm van geluid kan produceren uit uw speakers (coding)
- dat bijvoorbeeld MP3's en andere gelijksoortige geluidsbestanden kan afspelen (media-speler)

En zo kan ik nog wel een hele waslijst aan zulks soorts vragen opnotuleren.

Waarbij ik er dan ook maar vanuit ga dat uw voorstelling van "een programma om muziek mee te maken" een andere is dan zoals door mij hierboven omschreven.

Dus een klein beetje meer informatie zou zeer welkom zijn, anders zou ik zeggen: google is geduldig en geeft altijd antwoord (zelfs het verkeerde ;-) )

vineuro

Mon Apr 04, 2016 8:09 pm

om mijn keyboard aan te sturen

Dutch_Master

Mon Apr 04, 2016 8:18 pm

Midi dus. Google geeft je daarvoor een heleboel aanknooppunten. Om te beginnen:

http://www.tldp.org/HOWTO/MIDI-HOWTO-8.html
http://www.linux-sound.org/
https://ccrma.stanford.edu/~craig/articles/linuxmidi/

Geen garanties op actualiteit, en alles in het Engels. Mocht je dat niet kennen, helpt Google opnieuw met hun Translate service ;)

Meer op https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#q=midi+linux

vineuro

Tue Apr 05, 2016 3:21 pm

erg hard bedankt voor uw tijd

ramperstampertje

Tue Apr 05, 2016 4:08 pm

Inderdaad zoals al door Dutch_Master geschreven, dan wordt het waarschijnlijk midi (ik heb me al in geen eeuwen meer bezig gehouden met muziek-apparatuur, en ga ik er dus voor het gemak van uit dat dit nog steeds het geval is).

Blijft de vraag vanuit mijn kant over: wilt u zelf een midi-adapter gaan bouwen/aansturen, of heeft u een kant-en-klare midi adapter en/of (externe) geluidskaart met een midi-aansluiting ?

Met betrekking tot software kan het ook nog van belang zijn of u enkel het keyboard wilt aansturen (e.g. alleen afspelen van midi-bestanden op uw keyboard) of ook op zoek bent naar software die uw keyboard-virtuositiet kan opnemen :-D

^^ waaruit de ontwetendheid mijnerzijds blijkt: volgens mij hebben keyboards vandaag de dag allemaal een ingebouwde sequencer. Toen ik zo ongeveer stopte, verschenen de eerste keyboards met diskdrives voor diskette's op de markt :-)

Toen waren er soms ook speciale programma's aanwezig die specifiek waren geschreven voor het aansturen van bepaalde apparatuur, zodat het bijvoorbeeld mogelijk was om zogenaamde 'banken' te wisselen of samples te "uploaden".

Het kan dus interesant zijn om even te kijken of er zulke "speciale" software voor uw specifieke keyboard (of keyboard-lijn) aanwezig is (en hopelijk dan ook nog eens geschreven voor linux).

Ik zou zeggen, kijk eens een beetje rond.

Een interessant (en mijns inziens onderbelicht) onderwerp, dus ik zou zeggen: schroom niet om te melden of u wat bruikbaars heeft weten te vinden en/of u het "aan de praat" heeft weten te krijgen.

Zo niet, dan gewoon om hulp vragen. Ik kan het zelf dan weliswaar niet (helemaal) testen, maar een stukje software opsnorren en installeren zou toch moeten lukken en er schijnen meer mensen te zijn die graag met hun pi spelen ;)

Succes.

Return to “Nederlands”