Canedje

PHP code thermostaat

Fri Apr 17, 2015 4:14 pm

Sinds een maand ben ik een aantal projecten gestart met de RPI.
Ondertussen begin ik al aardig thuis te raken in deze voor mij nieuwe materie. leuk speelgoed :lol:
Ik heb 2 RPI's:
1 is de server en verbonden via USB met de P1 poort van mijn slimme meter. Deze meter lees ik elke 5 minuten via een crontab en python script uit. De gegevens log ik en presenteer ik op een webinterface. De verbinding is mbv UTP naar mijn router .
2 is een "data verzamelaar" verbonden met WiFi. Hier heb ik verschillende sensoren aan vastgemaakt o.a. temperatuur en humidity. Ook deze informatie lees ik elke 2 minuten via een crontab en python script uit en log ik op verschillende manieren. De RPI 1 leest deze gegevens uit de logfiles en databases en presenteert deze ook op dezelfde eerder beschreven webinterface.
Na wat problemen met het betrouwbaar lezen van de USB poort draait nu alles redelijk stabiel volgens mij.
Een leuk begin ;)

De volgende stap is dat ik RPI-1 als thermostaat wil gebruiken.
Ik heb het volgende in gedachten:
Een PHP web gebruikersinterface om de gewenste temperatuur op te vragen aan de gebruiker en de huidige status weer te geven.
Hierbij denk ik aan een week agenda met gewenste temperatuur per tijd. Gepresenteerd op de webinterface en ook aan te passen. Deze standaard week wordt weggeschreven in een "thermostaat file" welke door een python programma wordt uitgelezen om de 2 of 1 minuten. Dit programma stuurt de verwarming aan mbv een relais en de huidige werkelijke temperatuur. (Die relais heb ik ondertussen besteld, de actuele temperatuur lees ik al uit).
Natuurlijk wil ik de webinterface wat opleuken door werkelijke temperatuur en setpoint weer te geven in grafieken e.d.

Mijn vraag is:
- Is dit een logische werkwijze zoals ik het beschrijf?
- Bestaan er voorbeelden in PHP van een thermostaat dat ik als voorbeeld zou kunnen gebruiken? (Ik heb gegoogeld, maar kan nog niet echt iets vinden, behalve een spaans voorbeeld op deze site)

Kagetaze

Re: PHP code thermostaat

Fri Apr 17, 2015 5:50 pm

Ik kan je mijn code wel geven, denk dat het alleen wat anders werkt dat jij wilt.

De eigenlijke vraag is, hoe wil je de termostaat besturen? Telefoon? Computer?

Canedje

Fri Apr 17, 2015 7:34 pm

Kagetaze wrote:Ik kan je mijn code wel geven, denk dat het alleen wat anders werkt dat jij wilt.

De eigenlijke vraag is, hoe wil je de termostaat besturen? Telefoon? Computer?
Dat zou fijn zijn.
Het zou voor mij een vertrekpunt zijn.
Uiteindelijk wil ik het via een website, dus vanaf telefoon, tablet, pc willen besturen.
Mijn tekst hierboven is maar een gedachte.

Kagetaze

Fri Apr 17, 2015 9:05 pm

Ik heb eigenlijk twee systemen. Eentje die draait op Mono (C+ emulator voor Pi) en eentje op PHP.

Die van Mono ziet er mooier uit dan die van PHP. PHP vind ik iets betrouwbaarder en makkelijker aanpasbaar.

Welke verkies je?

Canedje

Sat Apr 18, 2015 6:57 am

Kagetaze wrote:Ik heb eigenlijk twee systemen. Eentje die draait op Mono (C+ emulator voor Pi) en eentje op PHP.

Die van Mono ziet er mooier uit dan die van PHP. PHP vind ik iets betrouwbaarder en makkelijker aanpasbaar.

Welke verkies je?
Mono ken ik niet als taal. (Ik heb vroeger in C++ geprogrammeerd, nu begonnen met Python). PHP ben ik nu mee begonnen sinds ik de RPI heb en al een beetje gewend.
Ik denk dat PHP het verstandigst is.

Verstuur je dat via een PB?
Ik hoor graag van je

Kagetaze

Sun Apr 19, 2015 8:50 pm

Wil je alleen het PHP bestand hebben van me?

Mijn systeem werkt via GPIO > Python > MySQL > PHP.

Canedje

Mon Apr 20, 2015 6:59 am

Klinkt precies zo als ik in gedachte heb.
Graag

Kagetaze

Wed Apr 22, 2015 9:00 pm

Mhmm.. Het is vrij veel en veel van de code is moeilijk uit mekaar te halen zondat dat je het niet zult begrijpen en/of het verwoest. + het is nogal privacy gevoelig om op een forum te gooien. Kun je me je e-mail address PM'en?

Canedje

Sat Apr 25, 2015 9:12 pm

Kagetaze wrote:Mhmm.. Het is vrij veel en veel van de code is moeilijk uit mekaar te halen zondat dat je het niet zult begrijpen en/of het verwoest. + het is nogal privacy gevoelig om op een forum te gooien. Kun je me je e-mail address PM'en?
Als je het vervelend vind begrijp ik dat.
Ondertussen ben ik redelijk aan het stoeien.
Ik heb al een overzichtscherm en de mogelijkheid om een weekschema aan te maken vanuit PHP
Ik zoek nog de code voor het aansturen van de verwarming en ben benieuwd naar je user interface.
Als je dat wilt geven zou ik al blij zijn

Canedje

Wed Apr 29, 2015 7:41 pm

Ondertussen ben ik aardig op dreef.

Ik heb de UI grof voor elkaar.
De huidige temperatuur en het setpoint wordt weergegeven.
het setpoint wordt uit een weekschema gehaald welke is aan te passen.
met een knop geef ik aan of de verwarming aan of uit is.
Wat ik nu nog wil maken is een tijdelijke temperatuur knop. Hiermee kan men tot de volgende setpoint in het schema de temperatuur veranderen.
Op de achtergrond draait een Python programma die de setpoint e.d. uitleest en het relais van de verwarming aanstuurt.

als plaatje hierbij een screenimage.
Ik hoor graag nog tips en/of aanvullingen van jullie.

Image

Return to “Nederlands”