Superdude

Raspberry Pi 4B 4Gb werkt niet (meer)

Tue May 18, 2021 6:42 pm

Dag (mede-)forum leden,

Ik heb sinds een behoorlijke tijd een Raspberry Pi 4 met 4Gb geheugen. Hierop had ik Kodi geïnstalleerd en dat werkte prima. Tot dat ik een paar dagen geleden het PiHole programma wou installeren. Ik heb dit op een ander SD-kaartje gezet en in mijn RPI gestopt. Helaas gebeurde er helemaal niets. Ik dacht nog dat de SD-kaart misschien niet goed zou zijn, dus ik zette mijn originele SD-kaart met daarop Kodi weer terug, helaas weer gebeurt er helemaal niets, geen beeld, niets....!

Dus ik heb op internet gezocht en dan zie ik staan dat eventueel de bootloader misschien corrupt is, ik volg de aanwijzingen, krijg ook een groen scherm en de LEDjes knipperen zoals het zou moeten, dus dat is goed. Ik gebruik nu een SD-kaart met alleen Raspberry OS erop, maar weer gebeurt er niets. De groen LED gaat ong. 20 seconden onregelmatig knipperen en de rode LED brandt continu. Nogmaals hetzelfde geprobeerd, dus met de bootloader enz, Na installatie van de bootloader is het scherm groen, wat zo ook hoort te zijn, maar andere SD-kaart met Raspberry OS en dan niets meer.........

HELP, HELP!!!

Wat nu, wie kan me helpen?
Als iemand hier een antwoord op weet zou ik het graag weten, het lijkt of mij RPI 4 is overleden, maar waarom krijg ik dan het groene scherm?

pa3dss

Re: Raspberry Pi 4B 4Gb werkt niet (meer)

Mon May 24, 2021 8:32 am

Vreemd verhaal, wat als je raspberry OS opnieuw op het SD kaartje zet ?

Superdude

Mon May 24, 2021 3:18 pm

Bedankt voor je reactie, maar geen succes.....!
Als ik geen SD-card installeert dan krijg ik wel een scherm te zien. Hier staat een QR-code, als ik die scan verwijst die me naar de website van raspberry pi om een OS te installeren, wat helaas dus niet gaat!!!
Ik vind dat de microprocessor (heet dit zo) wel redelijk warm wordt. Er zut wel een koelrib op.

Bartolo

Mon May 24, 2021 8:31 pm

Omdat je schrijft dat de led knipperen, lijkt het alsof het systeempje wel opstart. Volgens mij heb je een scherm probleem.
Of de pi ziet het scherm niet of configureert deze verkeerd of het scherm staat niet goed?
Kun je inloggen op de pi via het netwerk? ssh?

pa3dss

Tue May 25, 2021 5:17 pm

Ik zou een ander SD kaartje proberen

Superdude

Wed May 26, 2021 3:34 pm

Oké, bedankt voor de reacties. Je schrijft dat ik een ander SD-kaartje moet proberen, dit heb ik al gedaan en geen succes.... Hoe kan ik de RPI benaderen dmv ssh?

Alvast bedankt!

Bartolo

Wed May 26, 2021 3:54 pm

Om te verbinden via ssh zul je eerst ssh moeten activeren op je raspberry. Vervolgens kun je vanaf je computer, laptop, met een client verbinden met de raspberry. Zie deze link: SSH (Secure Shell). In het engels dat dan weer wel.

Superdude

Fri May 28, 2021 4:24 pm

Bedankt voor de hulp! Ik heb net SSH geprobeerd om mijn RPI te benaderen, dat lukt! Maar wat ik dan zo raar vind is dat ik, als ik opstart zonder SD-kaart in de RPI ik gewoon beeld op mijn monitor krijg en als ik opstart met een SD-kaart in de RPI krijg ik geen beeld. De monitor en HDMI-kabel kunnen het dus niet zijn.....

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?

hvdkooij

Sat Jun 19, 2021 7:20 am

Superdude wrote:
Fri May 28, 2021 4:24 pm
Bedankt voor de hulp! Ik heb net SSH geprobeerd om mijn RPI te benaderen, dat lukt! Maar wat ik dan zo raar vind is dat ik, als ik opstart zonder SD-kaart in de RPI ik gewoon beeld op mijn monitor krijg en als ik opstart met een SD-kaart in de RPI krijg ik geen beeld. De monitor en HDMI-kabel kunnen het dus niet zijn.....

Wie weet wat dit zou kunnen zijn?
Klinkt alsof je aansturing niet goed is van je OS. Maar als je met SSH kan aanloggen kun je de settings met raspi-config eens proberen aan te passen om te zien of je daarmee het issue oplost. En het kan ook een issue met de monitor zijn. Kun je ergens een ander scherm lenen om te zien of dat het issue is? Zou iets onnozels als een overscan setting kunnen zijn.

Lampje300

Sat Jun 19, 2021 7:49 am

Ik lees niets over eeprom, je schrijft met een lege sdcard booten krijg in een info scherm.
Bovenaan staat in vorm van een datum welke versie eeprom je gebruikt… de rest even op youtube kijken.
Maar er zijn meerdere eeprom in de rpi4, een op de sdcard andere in dacht usb chip.
Ben ook bezig om dit voor mij inzichtelijk te maken door google en youtube.

Je schijft ook iets over dat groene scherm, ook dit ben ik ergens tegen gekomen op die bovenstaande zoektocht

Mijn probleem pi400 met een vnc-tablet, ik heb de wlan veranderd op rpi en nou boot die niet meer, ook geen ip-adres, hoe kom ik nou op de sdcard om dit instelling terug te zetten?
Met een nieuwe sdcard met nieuwe software die boot wel weer.
Last edited by Lampje300 on Sat Jun 19, 2021 7:53 am, edited 1 time in total.

zonstraal

Sat Jun 19, 2021 7:53 am

Stop de sd card in een andere computer en pas de instelling aan.

Lampje300

Sat Jun 19, 2021 7:54 am

Nog niet gedaan, maar die ook niet wil booten

Return to “Nederlands”