ilioSS

RaspAP en domotics

Sun Jun 06, 2021 8:13 pm

Goede dag,

Als nieuwbakken raspberry pi gebruiker gaat het installeren en werkend krijgen van domotics mij goed af.
Nu echter zou ik de raspberry pi 4 b graag willen laten draaien zonder de hardwire naar de router.
Dus de radpberry pi aanroepen met ssid en/of ip adres via wifi door tablet of mobieltje.
Hiervoor heb ik raspAP geinstalleerd. Ook deze runt en kan ik benaderen.
Mijn vraag is,

Hoe moet ik raspAP i stellen om domotics te runnen? Bv als ap of client of server?
En waar in welke config moet ik domotics starten/aanroepen?

Elk hint in de goede richting is welkom.
IlioSS

ilioSS

Re: RaspAP en domotics

Wed Jun 09, 2021 7:24 pm

Goede dag,

Wel lezers maar geen reactie.

Ben ik op het verkeerde forum?

Is de vraag stelling niet duidelijk?

Graag enig reactie uit de rasperry gemeenschap.

ilioSS

MCaspers

Sat Jun 12, 2021 10:15 pm

Hallo ilioSS,

Voor zover als ik begrijp wat je hoofdvraag is, wil je weten hoe je RaspAP zou moeten configureren.
Volgens mij zou je voor jouw doeleinden buiten het instellen van een ander wachtwoord aan RaspAP zelf niets meer te hoeven configureren als je de default quick install uitvoert.

Per de documentatie zijn de default instellingen na installatie en reboot:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
IP address: 10.3.141.1
Username: admin
Password: secret
DHCP range: 10.3.141.50 — 10.3.141.255
SSID: raspi-webgui
Password: ChangeMe
It is strongly recommended that you change these default credentials in RaspAP's Authentication and Hotspot > Security panels.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De Web GUI van RaspAP is bereikbaar via http://10.3.141.1/
Configuratie vindt plaats vanuit die GUI.
Dus buiten de initiele configuratie van het operating systeem zelf vóórdat je RaspAP installeert hoef je, voor zover ik het lees verder niets in configuratie files te doen.

Voor wat betreft je telefoon/tablet, die laat je gewoon zoeken naar een netwerk genaamd raspi-webgui.

Ik neem aan dat je domotica op dezelfde manier met een access point (in dit geval de softwarematige die nu op je RPI draait) verbonden wordt.

Je noemt verder niets specifieks over de domotica zelf, dus meer dan gokken daarop kan ik niet doen.
Maar je geeft aan dat je die zelf kan installeren en je weet hoe je daar mee moet omgaan dus ik ga er vanuit dat dat geen probleem moet zijn.

Mocht het zo zijn dat je Domotica zelf functioneert als zijnde een access point dan zul je een 2e wifi adapter nodig hebben op je RPI.
Die heb je in dit scenario ook nodig als je vanaf je RPI ook nog naar het internet zou willen.

Configuratie van die 2e adapter vindt plaats op het niveeua van je operating system en verschilt per operating system.
Je noemt niet welk OS je draait, maar de meeste varianten hebben een GUI en een GUI app om IP adressen en routering te configureren dus dat zou niet al te moeilijk moeten zijn.

Je domotica zal je waarschijnlijk ook via een centrale domotica web gui beheren, en aangezien de RaspAP GUI op TCP poort 80 draait zal je er voor moeten zorgen dat je domotica web gui op een andere poort draait.
Doe je dat niet dan zullen beiden waarschijnlijk niet meer functioneren, of alleen datgene wat je als laatste hebt geinstalleerd.

Mvg,
M.

ilioSS

Sun Jun 13, 2021 12:12 pm

Hallo MCadpers,

Hartelijk dank voor de uitgebreide reactie.
Zeer gewaardeerd en bruikbaar.
Ondertussen na wat dagen gestoeid te hebben met de RPI heb ik eerst Domoticz erop drasien met ern P1 connectie naar mijn slimmemeter.
Bij de bestelling van mijn boardje heb ik ook een extra wifi dongel gekocht. Niet ertende dat het boardje zelf met wifi verbonden kan worden.
Op deze configuratie heb ik raspAP gezet en kan ik benaderen via wifi zoeel vanaf mijn pc,, tablet en ook mijn mobieltje. (Los van ethernet verbinding)
Zover alles ok.
Nu echter zou ik graag Domoticz willen uitlezen. Als ik nu inlog op radpi-webgui dan krijg ik de raspAP.
Hoe kan ik nu omschakelen naar Domoticz? Dat is nu mijn vraag.

Al lerende zal ik mijn weg vinden in linux met zijn script talen zoals phyton etc. Zonu en dan een zetje in de goede richting is eel zo motivrrend.

Nogmaals hartelijk dank.
ilioSS

Return to “Nederlands”