startgids, deel 1, aansluiten.

16 posts
by mahjongg » Fri Apr 12, 2013 12:24 am
Startgids, vertaald uit het Engels door Mahjongg
Nu voor Raspberry PI B+

Oorspronkelijke versie door Abishur, en Mahjongg.

indien U nog geen spulletjes voor uw PI gekocht hebt, dan is er een koopgids (in het engels) hier : viewtopic.php?f=63&t=4277

Indien U geïnteresseerd bent in een snelstart gids dan kunt U er een alhier vinden, in het engels, inclusief instructie filmpjes:
http://www.raspberrypi.org/quick-start-guide

Laten we beginnen!

Dit is een afbeelding van uw Raspberry PI B+

Image

Arrangeer Uw PI zo als in het plaatje zodat we kunnen beginnen met het aansluiten van de verschillende dingen!

Iets links van het midden onderaan vinden we de HDMI type A (standaard maat) video uitgang, hierop kunt U een Monitor of TV met HDMI ingang aansluiten voor beeld en geluid, of een DVI-D monitor voor beeld.

Via een HDMI=>VGA adapter kunt U hierop bovendien een VGA monitor aansluiten voor beeld.

Bij aansluiting van niet HDMI apparaten op de HDMI poort moet U mogelijk het "config.txt" tekstbestand aanpassen, de PI heeft geen BIOS zoals andere computers en dit tekstbestand is een deel van vervanging van de BIOS.
Zie het hoofdstuk over config.txt in de PI's Wiki voor details. http://elinux.org/RPi_config.txt

Indien U niet bezit bent van een beeldscherm dat U op de HDMI poort kunt aansluiten kunt U ook gebruik maken van een oude TV (of composiet monitor) door deze aan te sluiten op de speciale A/V aansluiting die U vindt Iets rechts van het midden, Dit is zowel een gewone audio aansluiting, alsook, met gebruik van een speciale "Ipod A/V kabel" een aansluiting voor op de drievoudige RCA ingang (rood, wit en geel) of via een SCART adapter op de SCART poort van de TV.
Indien de PI geen HDMI apparaat herkent tijdens het opstarten schakelt hij automatisch over naar het genereren van een composiet TV signaal, (behalve als je NOOBS boot, want dan moet op de "3" van je toetsenbord drukken een paar tellen nadat de PI aangezet hebt) dit levert een beeld op dat simpelweg een grovere versie is van het signaal dat op de HDMI monitor zou verschijnen, ook schakelt de PI dan het geluid van de HDMI poort over naar de 3.5mm audio uitgang. Deze is bedoeld om een versterker op aan te sluiten, het direct aansluiten van een koptelefoon zal geen goed geluid opleveren!

Om een computer als de PI te kunnen bedienen heeft U een keyboard nodig, alhoewel gevorderde gebruikers ook via een netwerk verbinding de computer kunnen bedienen. Indien U gebruik wil maken van een grafische gebruikers interface (GUI) heeft U bovendien een muis (of trackball, of touchpad) nodig. Bij een PI worden daarvoor USB apparaten gebruikt, die U op de vier USB poorten worden aangesloten. Draadloze varianten werken meestal ook (zie de Wiki voor details), maar bij keyboards is het vaak beter om een zo eenvoudig mogelijk exemplaar te gebruiken, zonder "toeters en bellen". De USB poorten bevinden zich aan de rechterzijde van de PI. De USB poorten kunnen ook gebruikt worden om andere apparaten aan te sluiten, eventueel via een hub, gebruik dan een hub met eigen voeding, hierover later meer.

Eventueel, als U geen gebruik van de Ethernet poort wenst te maken, kunt U ook een WiFi dongle aansluiten. De laatste versie van Raspbian (het geprefereerde OS voor de PI) herkent de meeste, maar niet alle, WiFi adapters direct, zonder installatie! Wel kan het zijn dat een WiFi adapter meer stroom verbruikt dan de PI alleen, en hebt U dus een iets sterkere voeding nodig.

Indien het kan is het het beste om de PI op een bedraad netwerk aan te sluiten. Aan de rechterkant van de PI, onder de USB connectors vindt U daarom een (RJ-45) Ethernet aansluiting. Indien Uw netwerk ook op het Internet is aangesloten kan Uw PI (met Raspbian) ook automatisch verbinding met het internet maken.

Aan de onderzijde van de PI, aan de linkerkant, vindt U een aansluiting waarin U een micro-SD kaart kunt steken. Wees voorzichtig met het insteken want deze aansluiting is kwetsbaar! De micro-SD kaart is het "permanente opslagmedium" van de PI, en vervangt wat bij andere computers de harde schijf zou zijn.

De kaart bevat het besturingen systeem van de PI, alsmede wat bij andere computers de BIOS van het moederboard zou zijn, alsmede de BIOS van de video kaart, dat wil zeggen de firmware van de video kaart. Zonder dat deze kaart gelezen kan worden door de PI doet de PI dus helemaal niks! Ook geen startscherm vertonen.

U kunt een voorgeprogrammeerde kaart kopen, maar die zijn als U een koopt mogelijk al verouderd, en het kan zelfs zo zijn dat de kaart een verouderde BIOS vervanger bevat zodat de PI zelfs niet kan opstarten! daarom is het belangrijk om bij een nieuwe PI de laatste software op een kaart te hebben! Het is echter relatief eenvoudig om zelf een kaartje te maken, gebruikmakend van de NOOBS installer is dat heel eenvoudig! uitgebreide instructies (in Engels) vindt U hier:

https://github.com/raspberrypi/noobs/bl ... x-software

Voor u een kaartje kunt programmeren moet deze altijd eerst volledig geformatteerd worden, een gratis programma daarvoor kunt U hier vinden:

Op dit moment is dus "Raspbian" het geprefereerde besturingen systeem (OS), maar er zijn ook andere opties te kiezen vanuit NOOBS.

Wilt u geen gebruik maken van het NOOBS installatie programma, dan kunt U ook een "image" op de kaart installeren. Maar een "image" kunt U niet zomaar naar de sd-kaart kopiëren, in plaats daarvan heeft U een speciaal programma nodig die het "image" gebruikt om de kaart mee te vullen, tenminste net zoveel van een kaart als nodig is. Een kaart moet minstens 8GB groot zijn, maar kan ook veel groter zijn. Bij het starten van de software krijgt U een menu te zien waarmee U de minimale inhoud van de kaart kunt "oprekken" zodat het OS de volledige kaart gebruikt.

Tenslotte sluit U een geschikte voeding aan op de PI, dit doet U aan de micro-USB voedings connector in de linker-onderhoek van de PI.

Voor de voeding moet U een geregelde 5V ±5% voeding gebruiken die tenminste 650mA (0,65A) kan leveren. Een waarde groter dan 0,65A, bijvoorbeeld 1A mag natuurlijk ook! Gebruik nooit kleine GSM telefoon opladers of dergelijke, zelfs als er "5V 1A" op staat, ze kunnen mogelijk 5V leveren, en soms ook "1A", maar dat doen ze niet gelijktijdig!, Als ze 0,75A moeten leveren komt er vaak geen 5V meer uit, maar veel minder!

De voeding moet een "micro-USB" aansluitkabel hebben, liefst een korte en dikke (goedkope rommel gebruikt soms haar-dunne koper, of zelfs aluminium draden, en dat gaat niet altijd goed).

Weet U niet zeker of uw voeding de juiste connector heeft (er zijn ook andere kleine USB connectoren), raadpleeg dan het volgende plaatje, U moet degene aan de rechterkant hebben!
Image
Forum Moderator
Forum Moderator
by bianca » Sun Apr 28, 2013 7:34 am
Misschien is het overbodig of vinden jullie het wel hand, de nederlandse pdf is bijna klaar.
Ben maar zo vrij geweest :oops:
by bianca » Mon Apr 29, 2013 4:32 am
Voor de mensen die de Nederlandse vertaling van de snelle start zouden willen hebben of als de moderators dit willen gebruiken/plaatsen ergens hierbij de link om deze te downloaden.
Hij staat nu tijdelijk hier op de server van onze kleine.

http://84.28.227.151/Timo/quick-start-guide-v1.2.pdf
by RobertW » Mon Apr 29, 2013 10:27 am
Dank je wel voor de vertaling!
Hier gaan veel mensen plezier aan beleven.....
by mahjongg » Mon Apr 29, 2013 12:04 pm
bianca wrote:Misschien is het overbodig of vinden jullie het wel hand, de nederlandse pdf is bijna klaar.
Ben maar zo vrij geweest :oops:

Mijn aansluit gids is geen simpele vertaling, maar zelfs ten opzichte van de originele Engelse versie (die ik grotendeels ook geschreven had) zijn er nog vele aanvullingen naar aanleiding van nieuwe kennis. Ik denk dat het wel wat diepgaander is dan de Nederlandse .pdf.

Wat betreft de "quick start guide" (snelstart gids) vertaling, deze is blijkbaar nog erg onaf, spelfoutjes die me zijn opgevallen zijn:

• Pagina 1, punt 4 "Aasnluiten" = "Aansluiten"
  • Pagina 2 "de klaase zegt iets over de snelheid" klaase = klasse
  • "leiden tot verbinding" leidt tot verbinding
  • "welligt" = wellicht
  • "Netwerken is optioneel" = "een netwerk is optioneel"
  • Pagina 2, onderdeel 5, is deels niet vertaald, plus "niet werken of zich raar of onregelmatig gedragen"
  • "meer als 700mA leverd" = "Meer dan 700mA levert"

Hier houd ik maar op!
Niets dan lof voor dit initiatief overigens, dit is opbouwende kritiek! :|
Forum Moderator
Forum Moderator
by bianca » Mon Apr 29, 2013 12:52 pm
Nou ik neem het niet op als kritiek maar als tips ;)
Ik loop nog eens alles na en zal een nieuwe versie plaatsen.
by bianca » Mon Apr 29, 2013 1:10 pm
Buiten de aangewezen fouten heb ik nog enkele aangepast.
De nieuwe versie kan gewoon met mijn oude link bekeken worden.
Fouten melden altijd welkom.
by cyrano » Mon Apr 29, 2013 2:04 pm
Ik kan de pdf niet laden...

Het kost 3 seconden om ziggo te bereiken op hop 11 (dat is al lang), daarna gaat de traceroute verloren. De browser connecteert wel, maar laadt niks na 15 minuten.

Als je een andere plaats nodig hebt om de pdf te hosten, shoot a pm.
by bianca » Mon Apr 29, 2013 3:02 pm
Helaas kan ik de link niet onzichtbaar maken zoals ik gewend ben, dus dan maar zo.

http://www.vbib.be/Raspberry_downloads/ ... e-v1.2.pdf
by cyrano » Mon Apr 29, 2013 3:11 pm
Thx, Bianca. Deze laadt wel.
by kdogg » Thu Jun 05, 2014 2:48 pm
Ik heb openelec op een sd kaart gezet en de raspberry aan mijn tv gekoppeld.
Hij opent openelec meteen (helemaal top), maar ik kan verder niets doen. Heb mijn muis via 1 van de 2 usbpoorten aan de raspberry gekoppeld, maar die werkt niet.

Weet iemand hoe dit kan?
by mahjongg » Thu Jun 05, 2014 4:52 pm
Twee mogelijkheden:

Kapotte LAN9512 chip, (of diens kristal) speciaal als je ook geen brandende ethernet LED's krijgt als je een netwerk aansluit.

of

Voeding kan de spanning niet leveren om USB devices te kunnen voeden.
Forum Moderator
Forum Moderator
by Hackertje » Mon Jul 28, 2014 7:11 pm
Eerlijk gezegd vind ik die Nederlandse versie nogal slordig...
Nog geen halve pagina gelezen en zie al vier foutjes... Naja ik heb 'm toch niet nodig... ;)

Oh en WORD VERVOLGD is met een -t dus WORDT VERVOLGD :x
Oh en het is startgids, niet start gids (samenstelling van twee woorden dus dat schrijf je gewoon aan elkaar).
#include <stdio.h>

int main()
{
. . . . . printf("If you wanna know, I'm Dutch\n");
}
by mahjongg » Mon Jul 28, 2014 8:27 pm
Ja snel FF in mekaar geflanst, maar ondertussen vervangen door een nieuwe versie voor de B+.
Als je verbeteringen of aanvullingen wilt aanbrengen, dan is hier de "broncode": :D
Code: Select all
Startgids, vertaald uit het Engels door [b]Mahjongg[/b]
Nu voor Raspberry PI B+

Oorspronkelijke versie door [b]Abishur[/b], en [b]Mahjongg[/b].

indien U nog geen spulletjes voor uw PI gekocht hebt, dan is er een koopgids (in het engels) hier : http://www.raspberrypi.org/forums/viewtopic.php?f=63&t=4277

Indien U geïnteresseerd bent in een snelstart gids dan kunt U er een alhier vinden, in het engels, inclusief instructie filmpjes:
http://www.raspberrypi.org/quick-start-guide

[b]Laten we beginnen![/b]

Dit is een afbeelding van uw Raspberry PI B+

[size=200][img]http://www.raspberrypi.org/wp-content/uploads/2014/07/rsz_b-.jpg[/img][/size]

Arrangeer Uw PI zo als in het plaatje zodat we kunnen beginnen met het aansluiten van de verschillende dingen!

Iets links van het midden onderaan vinden we de HDMI type A (standaard maat) video uitgang, hierop kunt U een Monitor of TV met HDMI ingang aansluiten voor beeld en geluid, of een DVI-D monitor voor beeld.

Via een HDMI=>VGA adapter kunt U hierop bovendien een VGA monitor aansluiten voor beeld.

Bij aansluiting van niet HDMI apparaten op de HDMI poort moet U mogelijk het "config.txt" tekstbestand aanpassen, de PI heeft geen BIOS zoals andere computers en dit tekstbestand is een deel van vervanging van de BIOS.
Zie het hoofdstuk over config.txt in de PI's Wiki voor details.  [u][url]http://elinux.org/RPi_config.txt[/url][/u]

Indien U niet bezit bent van een beeldscherm dat U op de HDMI poort kunt aansluiten kunt U ook gebruik maken van een oude TV (of composiet monitor) door deze aan te sluiten op de speciale A/V aansluiting die U vindt Iets rechts van het midden, Dit is zowel een gewone audio aansluiting, alsook, met gebruik van een speciale "Ipod A/V kabel" een aansluiting voor op de drievoudige RCA ingang (rood, wit en geel) of via een SCART adapter op de SCART poort van de TV.
Indien de PI geen HDMI apparaat herkent tijdens het opstarten schakelt hij automatisch over naar het genereren van een composiet TV signaal, (behalve als je NOOBS boot, want dan moet op de "3" van je toetsenbord drukken een paar tellen nadat de PI aangezet hebt) dit levert een beeld op dat simpelweg een grovere versie is van het signaal dat op de HDMI monitor zou verschijnen, ook schakelt de PI dan het geluid van de HDMI poort over naar de 3.5mm audio uitgang. Deze is bedoeld om een versterker op aan te sluiten, het direct aansluiten van een koptelefoon zal geen goed geluid opleveren!

Om een computer als de PI te kunnen bedienen heeft U een keyboard nodig, alhoewel gevorderde gebruikers ook via een netwerk verbinding de computer kunnen bedienen. Indien U gebruik wil maken van een grafische gebruikers interface (GUI) heeft U bovendien een muis (of trackball, of touchpad) nodig. Bij een PI worden daarvoor USB apparaten gebruikt, die U op de vier USB poorten worden aangesloten. Draadloze varianten werken meestal ook (zie de Wiki voor details), maar bij keyboards is het vaak beter om een zo eenvoudig mogelijk exemplaar te gebruiken, zonder "toeters en bellen". De USB poorten bevinden zich aan de rechterzijde van de PI. De USB poorten kunnen ook gebruikt worden om andere apparaten aan te sluiten, eventueel via een hub, gebruik dan een hub met eigen voeding.
Eventueel, als U geen gebruik van de Ethernet poort wenst te maken, kunt U ook een WiFi dongle aansluiten. De laatste versie van Raspbian (het geprefereerde OS voor de PI) herkent de meeste, maar niet alle, WiFi adapters direct, zonder installatie! Wel kan het zijn dat een WiFi adapter meer stroom verbruikt dan de PI alleen, en hebt U dus een iets sterkere voeding nodig, maar 1A zal meestal genoeg zijn.

Indien het kan is het het beste om de PI op een bedraad netwerk aan te sluiten. Aan de rechterkant van de PI, onder de USB connectors vindt U daarom een (RJ-45) Ethernet aansluiting. Indien Uw netwerk ook op het Internet is aangesloten kan Uw PI (met Raspbian) ook automatisch verbinding met het internet maken.

Aan de onderzijde van de PI, aan de linkerkant, vindt U een aansluiting waarin U een micro-SD kaart kunt steken. Wees voorzichtig met het insteken want deze aansluiting is kwetsbaar! De micro-SD kaart is het "permanente opslagmedium" van de PI, en vervangt wat bij andere computers de harde schijf zou zijn.

De kaart bevat het besturingssysteem van de PI, alsmede wat bij andere computers de BIOS van het moederboard zou zijn, alsmede de BIOS van de video kaart, dat wil zeggen de firmware van de video kaart. Zonder dat deze kaart gelezen kan worden door de PI doet de PI dus helemaal niks! Ook geen startscherm vertonen.

U kunt een voorgeprogrammeerde kaart kopen, maar die zijn als U een koopt mogelijk al verouderd, en het kan zelfs zo zijn dat de kaart een verouderde BIOS vervanger bevat zodat de PI zelfs niet kan opstarten! daarom is het zeker bij de B+ belangrijk om bij een nieuwe PI de laatste software op een kaart te hebben! Het is echter relatief eenvoudig om zelf een kaartje te maken, gebruikmakend van de NOOBS installer is dat heel eenvoudig! uitgebreide instructies (in Engels) vindt U hier:

https://github.com/raspberrypi/noobs/bl ... x-software

Voor u een kaartje kunt programmeren moet deze altijd eerst volledig geformatteerd worden, een gratis programma daarvoor kunt U hier vinden:

Op dit moment is dus "Raspbian" het geprefereerde besturingen systeem (OS), maar er zijn ook andere opties te kiezen vanuit NOOBS.

Wilt u geen gebruik maken van het NOOBS installatie programma, dan kunt U ook een "image" op de kaart installeren. Maar een "image" kunt U [b]niet[/b] zomaar naar de sd-kaart kopiëren, in plaats daarvan heeft U een speciaal programma nodig die het "image" gebruikt om de kaart mee te vullen, tenminste net zoveel van een kaart als nodig is. Een kaart moet minstens 8GB groot zijn, maar kan ook veel groter zijn. Bij het starten van de software krijgt U een menu te zien waarmee U de minimale inhoud van de kaart kunt "oprekken" zodat het OS de volledige kaart gebruikt.

Tenslotte sluit U een geschikte voeding aan op de PI, dit doet U aan de micro-USB voedings connector in de linker-onderhoek van de PI.

Voor de voeding [b]moet[/b] U een geregelde 5V ±5% voeding gebruiken die tenminste 650mA (0,65A) kan leveren. Een waarde groter dan 0,65A, bijvoorbeeld 1A mag natuurlijk ook! Gebruik nooit kleine GSM telefoon opladers of dergelijke, zelfs als er "5V 1A" op staat, ze kunnen mogelijk 5V leveren, en soms ook "1A", maar dat doen ze niet gelijktijdig!, Als ze 0,75A moeten leveren komt er vaak geen 5V meer uit, maar veel minder!

De voeding moet een "micro-USB" aansluitkabel hebben, liefst een korte en dikke (goedkope rommel gebruikt soms haar-dunne koper, of zelfs aluminium draden, en dat gaat niet altijd goed).

Weet U niet zeker of uw voeding de juiste connector heeft (er zijn ook andere kleine USB connectoren), raadpleeg dan het volgende plaatje, U moet degene aan de rechterkant hebben!
[img]http://briansweet.me/blog/wp-content/uploads/2012/07/mini-micro.jpg[/img]
Forum Moderator
Forum Moderator
by rogerwilco3 » Sat Aug 16, 2014 11:31 am
Hoi Allemaal,
ik heb sinds vrijdag mijn raspberry pi B+ kreeg alleen maar elende met het schrijven van een kaartje.
2 kaartjes 8 GB geprobeerd maar zonder al te veel resultaat de groene led bleef maar branden. Snel effe in je document gekeken en de fout al snel gevonden.

geheugen kaart 1 = Kingston 8gb flits class 10 sdc 10/8 gb volledig zoals in jullie document stond gedaan kreeg hem niet aan de praat.
geheugenkaart 2 (deze zat er in de set bij) een patriot 8gb ook deze is class 10.
geheugenkaart 3 (deze heb ik nu in gebruik) een samsung 16 gb deze is flits class 4

het liep al tegen 10 uur in de avond dus geen winkel meer open maar ik dacht ok i laat me niet kennen dus microsd kaart uit de telefoon gesloopt een samsung flits classe 4 geformateerd en der in gedaan nu ben ik alleen maar aan het spellen op mijn raspberry en wat een uitvinding. Bianca langs deze weg heel erg bedankt voor de moeite en tijd die je hebt gestoken in het document.
by mahjongg » Sat Aug 16, 2014 12:28 pm
de snelstart gids is wat verouderd tegenwoordig gebruiken we NOOBS, het is wat makkelijker om daarmee een kaart werkend te krijgen, bij de oude manier kon er vaak nogal eens wat fout gaan.
Forum Moderator
Forum Moderator